iran transport

iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای
iran transport

iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای

بررسی کامیون ماک گرانیت


بررسی کامیون ماک گرانیت


بررسی کامیون ماک گرانیت

ماک همواره در میان رانندگان کامیون از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است و این امر به دلیل استحکام، کارایی و قدرت بالای محصولات این کامیون ساز کهنه کار آمریکایی است. یکی از این محصولات خوش نام، مدل گرانیت (Granit) می باشد که برای انجام کارهای نیمه سنگین و ساختمان سازی تولید شده است. طراح کلی کابین ساده است و با دو سری موتور MP 7 و MP 8 عرضه می شود که دارای قدرتی بین 325 الی 485 می باشند. به لطف شاسی بسیار محکم و انواع گیربکس های مختلف، این کامیون می تواند در بخش های مختلف، وظایف مختلفی را بر عهده بگیرد.  

 


طراحی بدنه


بررسی کامیون ماک گرانیت

طراحی خارجی ماک گرانیت با روحیه زمخت و خشن آن در هماهنگی کامل است. جلوپنجره چهارگوش کرومی با پنج خط افقی و نوشته MACK بر روی آن، ابهت خاصی به گرانیت بخشیده است. سپر این کامیون به صورت سه تکه طراحی شده است که کار تعویض آن را آسان تر و ارزان تر کرده است. چراغ ها نیز در انتهای گل گیرهای بزرگ این کامیون قرار گرفته اند که ساختار محکمی دارند و دارای محافظی از جنس لگزان (Lexan) می باشند.  

بررسی کامیون ماک گرانیتبررسی کامیون ماک گرانیت
بررسی کامیون ماک گرانیتبررسی کامیون ماک گرانیت

شلگیرهای انعطاف پذیر نیز دز انتهای گلگیرها، از پاشیدن گل و شل بر روی بدنه جلوگیری می کنند. اگزوز از پشت کابین به بالا رفته و محل قرارگیری جعبه باطری و کمپرسور باد نیز به پشت کابین منتقل شده است تا از کم ترین فضا نیز استفاد مناسب شود. به جهت چند منظوره بودن این کامیون، در پشت کابین خروجی سیم کشی های مختلف مورد نیاز تعبیه شده است. به لطف محل قرارگیری مناسب پله ها و دستگیره ها نیز، ورود به کابین و خروج از آن بسیار آسان است.


طراحی کابین


بررسی کامیون ماک گرانیت

در داخل شما با فضای زیاد سر و پا روبه رو هستید که در کلاس خود بسیار بی صدا نیز می باشد. طراحی کلی داخل کابین بسیار زیباست و آن طور که از این سری از خودروهای سنگین انتظار می رود ساده نیست. جنس مواد به کار رفته در کابین خشک است ولی ظاهر خوبی دارند.

بررسی کامیون ماک گرانیت

اصول ارگونومی به خوبی رعایت شده و تمام دکمه ها و ادوات کنترلی در دسترس هستند. دکمه های شیشه بالابر، قفل درب ها و هیدرولیک بر روی درب راننده قرار گرفته اند که صورت پایین بودن شیشه و بارش باران، در معرض آسیب دیدن قرار دارند. نورپردازی صفحه کیلومترشمار و کلیدها بسیار ملایم است و چشم راننده را در شب اذیت نمی کند. صندلی ها بسیار راحت بوده و با قابلیت تنظیم در چند جهت، هر جثه ای را به خوبی در بر می گیرند و به منظور راحتی بیش تر کابین، مجهز به سیستم تعلیق بادی گردیده است. یکی از موارد قابل توجه، غربیلک فرمان ارگونومیک دوشاخه و زیبای این کامیون است که حسی کلاسیک دارد و در دو جهت قابل تنظیم می باشد.

بررسی کامیون ماک گرانیتبررسی کامیون ماک گرانیت
بررسی کامیون ماک گرانیتبررسی کامیون ماک گرانیت

ماک گرانیت به سیستم انحصاری Mack’s Vehicle Management and Control System (V-MAC IV)مجهز است که به طور دائم کامیون و موتور را کنترل می کند و تمام پارامترها را در نظر می گیرد. این سیستم حتی درجه حرارت سیستم ترمز ضد قفل، سیستم روشنایی در روز و کامپیوتر سفری را کنترل می کند. محل قرارگیری پدال گاز و ترمز نیز بسیار مناسب است و راننده را دچار خستگی نمی کند. هم چنین از طراحی خاص و ارگونومیک نشان دهنده ها و چراغ های هشدار دهنده نباید غافل شد.


قدرت موتور و کارایی


بررسی کامیون ماک گرانیت

ماک گرانیت با 2 سری موتور MP7 و MP8 در دسترس است که هرکدام طیف متنوعی از قدرت و گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد. موتورهای MP7 بین 325 الی 405 اسب بخار و موتورهای MP8 بین 415 الی 505 اسب بخار نیرو تولید می کنند. همه موتورها در بالا دارای یک میل بادامک بوده و مجهز به سیستم انژکتور با فشار بسیار بالا می باشند که توربوشارژر با کنترل الکتریکی نیز در مواقع لزوم به یاری راننده می شتابد. انواع مختلف گیربکس نیز بسته به مدل، برای این کامیون قابل سفارش می باشند.


سواری و هندلینگ


بررسی کامیون ماک گرانیت

شاسی ماک گرانیت برای کارهای سخت ساخته طراحی گردیده و در کنار مقاومت بالا، از مواد سبک وزن ساخته شده است. جهت کار در جاده های ناهموار و آف رود، از طریق سیستم  CTI می توان در هرلحظه میزان فشار باد لاستیک ها را کنترل کرد. این کامیون به فنرهای بزرگ بادی تجهیز گردیده است که بالاترین میزان پایداری و کم ترین لرزش را به ارمغان آورده اند که البته باید گفت رانندگی در مسیرهای آف رود بسیار سخت است و هرچقدر  هم که تعلیق نرم باشد، تکان و ضربه مستقیم به ستون فقرات راننده منتقل می شود! فرمان پذیری نیز خوب است و کامیون در اختیار راننده می باشد که البته در مسیرهای سنگلاخی کمی نافرمان می شود!

بررسی کامیون ماک گرانیت

در آخر باید بگوییم به ماک گرانیت می توان لقب جان سخت داد. به لطف ساختار محکم شاسی، کابین ارگونومیک و موتور قوی می تواند امتیاز بالایی را در هر آزمایشی ازان خود کند. تکنولوژی بالا و سیستم های ایمنی و رفاهی درخور توجه این کامیون نیز دیگر جایی برای گله باقی نمی گذارند چراکه کامیونی سریع و ایمن است که البته می توانست فرمان پذیری بهتری داشته باشد.


   @@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد