iran transport

iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای
iran transport

iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای

آیا رانندگی یک حرفه سخت و زیان آور است…؟؟؟

آیا رانندگی یک حرفه سخت و زیان آور است…؟؟؟ 

آیا رانندگی یک حرفه سخت و زیان آور است…؟؟؟  

امروزه تمام سرویسها و خدمات توسط شرکتها انجام میشود و راننده دخالت مستقیم در تعمیرات ندارد.

امروزه تمام سرویسها و خدمات توسط شرکتها انجام میشود و راننده دخالت مستقیم در تعمیرات ندارد.

شاید در میان شما کسانی باشند که سالهای دهه ٦٠ شمسی و بالاتر را بیاد دارند یعنی زمانیکه آخرین مظاهر دنیای قدیم در حال خداحافظی بود، و کم کم فرمان هیدرولیک و گیربکس اتوماتیک در حال فراگیر شدن بود در آن زمان کولر و برف پاک کن تایمردار یک آپشن منحصر به فرد محسوب میشد و کمربند ایمنی جمع شونده به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته معرفی شده بود در سالهای ابتدایی دهه هفتاد کاربراتور جای خود را به انژکتور داده بود و تعمیرکاران خودرو ECU electronic control unit را به نام کامپیوتر میشناختند با ورود نسل جدید خودروها که در حقیقت مرسدس بنز پرچم دار آنها بود دیگر در بارندگی ها صندلی ها و لباستان خیس نمیشد و زمستانها قبل از رفتن به محل کار نیازی به هل دادن و نذر یکصد صلوات برای روشن شدن خودروها نبود ایربگ نیز به عنوان یک آپشن پیشرفته در خودروهای لوکس معرفی شده بود و ترمز ABS نیز قرار بود جان خیلی از رانندگان و سرنشینان را نجات دهد در سالهای آغازین دهه هشتاد با وجود اینکه واردات خودرو به کشور ممنوع بود ولی برخی تکنولوژی های جدید با قیمت بالاتر در دسترس بود ولی برای خیلیها یک پراید هنوز یک رویای دست نیافتنی و یک خودروی به روز و بی آزار به حساب می آمد زیرا کولر و شیشه برقی را با قیمتی ارزانتر در دسترس طبقات متوسط جامعه قرار میداد در دنیای کامیون نیز برخی مدلهای جدید آهسته آهسته در حال ورود بود و در حالیکه اکثریت رانندگان سنتی با نگاه بدبینانه به کامیونهای نو ظهور نگاه میکردند ولی کسانی نیز به ارزش آسایش و آرامش در نسل جدید کامیونها پی برده بودند و برای رسیدن به آن لحظه شماری میکردند در زمینه حمل و نقل مسافر نیز اتوبوس های بنز ٣٠٢ دیگر در حال بازنشستگی بودند و ولوو B7 و بنز C457 به عنوان جدیدترین اتوبوس ها تحسین مسافران را بر انگیخته بود دیگر تقریبأ تمام اتوبوسها و کامیونهای جدید به فرمان هیدرولیک و کولر و همینطور جای خواب راحت مجهز بودند و بخاری درجا نیز برای بعضی رانندگان حکم طلا را پیدا کرده بود زیرا دیگر نیازی به گاز پیک نیک و نوشتن وصیت نامه و ذکر شهادتین قبل خواب در سرمای طاقت فرسای زمستان نبود در این زمان تقریبأ تمام سیستمهای کامیونها و اتوبوسها متحول و بروز رسانی شده بود و برای جامعه رانندگان که برای یک پنچر گیری ساده ساعتها در بیابان معطل میشدند چیزی بهتر از این وجود نداشت زیرا تایرهای رادیال نیز که هم سبک تر و کوچکتر بودند و هم دوام و طول عمر بالاتری داشتند نیز وارد بازار شده بود امروز نیز بسیاری از امکانات رفاهی در کابین کامیونهای جدید وجود دارد و کولر درجا و مایکروفر نیز در حال فراگیر شدن است هرچند بروز مشکلات اقتصادی و رکود حاکم دسترسی به این امکانات را برای تمام رانندگان نا ممکن کرده است ولی با این وجود در سالهای آتی این امکانات و یا حتی جدیدتر از آن در دسترس رانندگان قرار خواهد گرفت بنابراین شغل رانندگی با وجود تمام کم و کاستی ها به آهستگی به سمت مدرنیزه شدن میرود و از یک شغل سخت و زیان آور به یک شغل سخت ارتقاء خواهد یافت در آینده نیز کامیونهای خودران که اخیرأ کمپانی ها برای معرفی آن به تلاش و تکاپو افتاده اند فراگیر خواهد شد هرچند مرسدس بنز باز هم پیش دستی کرده و نمونه تجاری آنرا به بازار معرفی نموده است بنابراین شکی نیست در آینده رانندگان میتوانند در حین جابجایی کالا و مسافر به کارهای دیگری مانند مطالعه و استراحت بپردازند و سرویس های ادواری و خرابی های احتمالی را نیز واحد های امداد سیار شرکتها با هزینه ناچیز انجام خواهند داد و همانطور که گیربکس اتوماتیک و تخت خواب دو طبقه روزگاری محال ممکن مینمود این اتفاق روزی در کشورمان نیز خواهد افتاد ولی زمان دقیق آن مشخص نیست شاید باید از همین امروز به نسل آینده رانندگان تبریک گفت ولی امیدوارم تمام رانندگان زحمت کش و کم توقع کشورمان در آینده نزدیک  به چنین مزایایی دسترسی داشته باشند.

نوشته:جمال الدین محمد براتلو (محمد ب ر)

منبع: سایت ایران ترانزیت

نظرات 2 + ارسال نظر
kamangir پنج‌شنبه 13 اسفند 1394 ساعت 00:44 http://ranandegan.blogsky.com

سلام
به دریا رفته میداند مصیبتهای طوفان را !!!
در خصوص سختی های شغل رانندگی چند تا پست دارم دوست داشتی سری بهشون بزن

حتما سر میزنم.... مطالب شمارو دنبال میکنم همچنان

علیرضا چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت 08:44

خیلی مفید و پر محتوا بود ممنون از مطالبتون

مچکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد