iran transport

iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای
iran transport

iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای

یک گزارش تحلیلی از آینده صنعت حمل و نقل پس از رفع تحریمها…

تصویر مربوط به پهلوگیری اولین کشتی خارجی پس از رفع تحریمها.

تصویر مربوط به پهلوگیری اولین کشتی خارجی پس از رفع تحریمها.بندر شهید رجایی

یک گزارش تحلیلی از آینده صنعت حمل و نقل

 پس از رفع تحریمها… 

                                                                           ادامه مطلب

   

اینروزها همه جا صحبت از رفع تحریمها و پیگیری برنامه های پسا برجام توسط دولتمردان کشورمان است که پس از سالها تنش در مناسبات بین المللی و اعمال تحریمهای ناجوانمردانه بالاخره کام مردم فهیم و شهید پرور ایران زمین به این پیروزی بزرگ و تاریخی شیرین شد.تمام اینها مقدمات اتفاقات بزرگتریست که قرار است در آینده شاهد آن باشیم همگان به یاد داریم  که تا مدتی پیش هر روز شاهد خبرهای بد و متعاقب آن گرفتاری های گسترده در همه بخشهای اقتصادی بودیم و ادعای اینکه (تحریمها اثری بر پیکره اقتصاد کشور ندارد) بیشتر به یک شوخی کودکانه شباهت داشت تا یک بیان دقیق و کارشناسی شده  البته اقتصاد دانان هرگز این صحبتها را باور نمیکردند و همواره به سیاستمداران هشدار میدادند که مبادا غفلت کنید که ورشکستگی عمومی هر لحظه محتمل است.امروز در آستانه ورود به سال جدید (١٣٩٥) با یک گزارش مختصر و مفید قرار است به یک سئوال پر تکرار در ذهن مخاطبان و اصحاب حمل و نقل پاسخ دهیم.برابر اطلاع کسب شده و گشت و گذاری که در چند هفته اخیر در رسانه ها و سایتهای اطلاع رسانی داشتم دریافتم عده زیادی از مخاطبان این رسانه ها به دنبال پیش بینی وضع بازار و کسب و کار خودشان هستند ولی از آنجایی که اقدامات دولت محترم با برگذاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همزمان شده است و از طرفی نوسانات قیمت نفت و نا آرامی های منطقه هم مزید بر علت شده و کار را کمی مشکل نموده لذا بر آن شدم با بررسی قراردادها و مستنداتی که توسط خبر گذاری ها منتشر شده به یک جمع بندی کلی برسیم.در مدت زمانیکه از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میگذرد حدودأ ٦٠ سند همکاری میان دولت ایران و کشورهای آسیایی و اروپایی امضا شده است که ارزش این قراردادها چیزی در حدود پنجاه میلیارد دلار آمریکاست که بخشی از آن از محل پولهای بلوکه شده تامین و بخشی توسط بانکهای اروپایی در قالب لیزینگ تامین و قسمتی هم به صورت فاینانس به اجرا گذاشته خواهد شد در این میان قراردادهای سرمایه گذاری نیز حائز اهمیت خواهند بود که بعضی از آنها تفاهم سرمایه گذاری ٥/٧ میلیارد دلاری شرکت دانیلی ایتالیا در کشور و حضور پررنگ تر شرکت ایتالیایی ایمولا در صنعت کاشی و سرامیک کشور است همچنین شرکت پژو و رنو و سایر شرکای تجاری ایران قبل از تحریم نیز برای بازگشت به صنعت کشور اعلام آمادگی کرده اند ضمن اینکه با خرید هواپیماهای جدید از ایرباس ایران میتواند قسمتی از بازار از دست رفته حمل و نقل هوایی را که اینک در دست چند کشور کوچک عربی در حاشیه خلیج فارس است را بدست بیاورد البته با نهایی شدن سایر قراردادها جریان رشد اقتصادی کشور سریعتر خواهد شد  اما در بخش حمل و نقل زمینی امضای قراردادهای جدید برای عرضه محصولات جدید توسط شرکتهای معتبر اروپایی میرود تا جای پای صنعت حمل و نقل کشور را در بین رقبای منطقه ای محکمتر کند و نفس تازه ای به کالبد نیمه جان آن ببخشد، ضمن اینکه جامعه رانندگان کشور همچنان در انتظار است تا ببیند که بالاخره اوضاع بار چگونه خواهد شد و آیا کرایه ها بیشتر خواهد شد یا نه…؟ در جواب باید گفت که در این مدت کوتاه تعداد حدودأ ٦ هزار ال سی یا گشایش اعتبارات اسنادی که در حقیقت مقدمه ورود کالا است توسط بانکها به اجرا گذاشته شده که اگر به طور میانگین ارزش هر ال سی را یک میلیون دلار (سه میلیارد تومان با ارز مبادلاتی) در نظر بگیریم به رقمی در حدود هجده هزار میلیارد تومان واردات خواهیم رسید که البته این یک میانگین است و ممکن است بیشتر یا کمتر شود ولی آنچه که مشخص است قسمت زیادی از این واردات که عمدتأ ملزومات و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و صنایع است توسط بخش حمل و نقل زمینی توزیع خواهد شد که این به معنی بهبود اوضاع کسب و کار رانندگان است و این اتفاق تقریبأ به زودی خواهد بود ولی سایر تغییر و تحولات به تدریج صورت خواهد گرفت حال کسانی که عجله ای دارند یا به فکر بازدهی زودهنگام در سرمایه گذاری در خودروهای تجاری هستند باید دقت کنند و اقدام عجولانه نکنند زیرا مطابق پیش بینی حدود ٣ سال زمان لازم است تا سایر بخشهای اقتصادی بتوانند تا حدودی خود را ترمیم کنند و اثر مثبت آن در صنعت حمل و نقل خود را آشکار کند افزایش کرایه ها نیز رابطه مستقیم با عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل دارد که آنهم تابع رونق اقتصادی و افزایش تولید داخلی خواهد بود ضمن اینکه فراموش نکنیم که اقتصاد کشور تا قبل از وقوع تحریمها نیز بحران زده و ناکارآمد بود. البته ظاهر امر بر این نکته دلالت دارد که دولت محترم از هم اکنون به فکر ایجاد رونق اقتصادی در سال آینده است که امیدوارم وعده ها مطابق برنامه پیش رفته و اقتصاد کشور نفسی تازه کند.این در حالیست که بنگاههای اقتصادی نیز در تلاش و تکاپو هستند تا ظرفیتهای از دست رفته را بدست بیاورند بانک مرکزی هم با اقدام به موقع در خصوص کاهش نرخ سود بانکی تلاش میکند قسمتی از سرمایه را وارد بخش تولید کند و با تک نرخی کردن ارز جذابیت سرمایه گذاری خارجی را دو چندان نماید پر واضح است که صنایع نیز نیاز شدیدی به نوآوری و بروزرسانی برای رقابت و حضور در بازار جهانی دارند تا با ارز آوری نیاز کشور را به اقتصاد تک محصولی کمتر کنند مسلم است که هر اقدام مثبتی برای ایجاد رونق اقتصادی ابتدا به بازار حمل و نقل کشور جان تازه ای خواهد بخشید و موجب تقویت زیر ساختهای این صنعت خواهد شد اما این که تا چه اندازه برنامه ریزی دقیقی در خصوص این مسئله انجام پذیرد مشخص نیست و باید منتظر اقدامات بعدی دولتمردان محترم باشیم در خصوص صادرات محصولات غیر نفتی نیز فرصتهای جدیدی به وجود آمده است ولی جبران برخی بازارهای از دست رفته نیز نیاز به برنامه ریزی و تلاش مجدانه متولیان امر دارد و در آخر ذکر این نکته ضروریست که در جهان امروز بدون پشتوانه و قدرت اقتصادی دوام و قوام ملتها امری مشکل و توأم با خطرات فراوان است و امید است که سیاستمداران کشور با در نظر گرفتن تمام جوانب برای آینده اقتصادی کشور یک راهبرد دقیق و مستحکم تدارک ببینند که البته با شرایط پیش آمده و تدابیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی این امر دور از دسترس نخواهد بود.

نوشته:جمال الدین محمد براتلو (محمد ب ر)

نظرات 3 + ارسال نظر
kamangir پنج‌شنبه 27 اسفند 1394 ساعت 19:42 http://ranandegan.blogsky.com

[Forwarded from abdolmajid shoory]
[ Photo, گشت گرد مهر تابناک،ایران زمین-روز نو آمد و شد شادی برون زندر زمین-ای تو یزدان،ای تو گرداننده ی مهر و سپهر-برترینش کن برایم این زمان و این زمین-نوروزتان پیروز شوری ]

عیدتون مبارک

علیرضا چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت 08:50

البته من فکر میکنم کاملا تحلیلی بود چون به چیزایی اشاره کرده که میتونه در اینده به حمل و نقل کمک کنه در واقع یه جور پیش بینی هم توی محتوا هست به هر حال ممنون

kamangir دوشنبه 10 اسفند 1394 ساعت 00:27 http://ranandegan.blogsky.com

سلام دوست گرام ، بد نبود اما تحلیلی نبود چرا که گزارشی تحلیله که بجز عوامل دولتی و اقتصاد مقاومتی و فرمایشات رهبری و غیره ، نقش جامعه و مردم را هم در این گزارش لحاظ کنه ، بهر تقدیر استفاده کردم

من خودم از دیدگاه چندین راننده... هم نشون دادم کاملا موافق بودن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد