در قسمت 1 مقایسه 5 کشنده اروپایی به معرفی سه کشنده پرداختیم. این هفته بررسی کابین دو کشنده دیگر این گروه و جدول امتیازات هر پنج کامیون را می خوانید.
اسکانیا سری R زمان زیادی است که در جاده ها مشغول به کار است؛ از همین رو، کابین اسکانیا برای کامیون سواران بسیار آشنا است. با وجود این که کابین این کشنده سالخورده شده است، هنوز هم در آن کیفیت دیده می شود. اگرچه همه صاحب نظران صنعت کامیون سازی بر این باور هستند که زمان آن رسیده تا کمپانی اسکانیا یک کشنده با طرحی جدید را معرفی و روانه بازار کند. راننده برای ورود به کابین این کشنده باتجربه باید از سه پله بالا رود؛ پله آخر، طرحی غیرمعمول دارد و کمی مشکل ساز است. هنگام ورود به کابین، با داشبورد آشنای اسکانیا رو به رو خواهید شد؛ داشبوردی که راننده های زیادی، بسیاری از لحظات زندگی خود را با آن سپری کرده اند. اما این گذر زمان به طور کامل ظاهر سالخورده داشبورد اسکانیا را از طراحی جدید و مدرن کشنده های داف، ولوو و اکتروس متمایز می کند.
اسکانیا هیچ زمان در ساخت کابین های جادار موفق نبوده و یخچال آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. کابین این مدل در گروه کشنده های اروپایی کوچک ترین است و درست مانند کشنده مان فضای بار کمی دارد. برخلاف این که تختخواب پایینی دارای سیستم بازشونده خوش ساخت و در ظاهر کاربردی است، اما در عمل چندان کاربردی نیست و امتیاز پایینی می گیرد. زیر تختخواب، فضای خوبی در نظر گرفته شده است، اما به دلیل وجود لبه های تیز در طراحی قسمت های کابین، استفاده از آن ها سخت است. اگر زمانی به استفاده از این فضا عادت کردید، باید مراقب باشید که به خودتان صدمه ای وارد نکنید.
![]() | |
![]() ![]() |
محل قرار گیری صندلی راننده مناسب است، ولی با این حال طراحان این شرکت باید به فکر به روز کردن آن باشند. داشبورد منحنی شکل اسکانیا از هر نظر مناسب است. در این داشبورد، همه چیز در دسترس راننده قرار گرفته است و برای قرار دادن لوازم کوچک به اندازه کافی جا هست. گفتنی است، سیستم تعلیق اسکانیا و کیفیت سواری آن در این گروه، جایگاه سوم را پشت سر داف XF و ولوو FH بدست آورد.
ولوو FH نیز درست مانند داف XF به تازگی وارد بازار شده است. کابین ولوو 8.12 مترمکعب فضا دارد که در این گروه سومین کابین جادار محسوب می شود. شاید بیش ترین فضا را در این گروه نداشته باشد، اما چیزی که کاملاً مشهود است، فضای بیش تری است که نسبت به مدل قبلی FH دارد. شرکت ولوو این بار از تمام فضای کابین به خوبی استفاده کرده است. راننده برای ورود به کابین باید از سه پله بالا رود. طراحی فضای بار خوب است و از بیرون نیز در دسترس است. بیرون از کابین یک کمد تعبیه شده است که درون آن یک مخزن آب کوچک قرار می گیرد. زمانی که نیاز دارید قبل از ورود به کابین دست های خود را بشویید، اهمیت این مخزن آب را متوجه می شوید و آن را بسیار کاربردی می یابید.
ولوو FH بدون شک دارنده بیش ترین فضای بار در بین رقبا است؛ البته با احتساب کمدهای سفارشی پشت سر راننده. حالا اگر این کمدها نباشند، وضعیت به طور کل برای ولوو تغییر می کند و در گروه، سوم می شود، چراکه حجمی برابر با 217 لیتر فضای بار را از دست می دهد. نمای داخلی ولوو بسیار هوشمندانه و زیبا طراحی شده است. اصلی ترین نکته منفی، پرده های کابین است. این پرده ها به خوبی جلوی نور را نمی گیرند و حتی با وجود بسته بودن آن ها به راحتی می توانید مطالعه کنید. از دید کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در کابین، ولوو FH پشت سر کشنده های داف و مرسدس قرار می گیرد. در ظاهر، جنس کمدها خوب است اما به محض کار با آن ها متوجه کیفیت پایین این کمدها می شوید.
طراحی کابین و مکان نشستن راننده به گونه ای است که به راننده دید بسیار خوبی از جاده می دهد. یکی از دلایل این دید خوب، آینه های بسیار جمع و جور ولوو است و باید گفت که تقریبا نقطه کوری وجود ندارد. قاب نگهدارنده آینه های این ولوو، انقلابی در طراحی آن ها محسوب می شود. صاحب نظران این صنعت همگی امیدوارند که کمپانی های رقیب هم به همین شیوه ساخت روی آورند.
ولوو FH در جاده نظر همه را به خود جلب می کند و باید امتیاز بالایی برای کیفیت رانندگی آن در نظر گرفت. سیستم تعلیق مستقل محور جلو عملکرد بسیار مناسبی دارد و جای هیچ بهانه ای به جا نمی گذارد. پایداری این کشنده و حرکت آن در سربالایی و سرپایینی بدون مشکل و روان است. لازم به ذکر است که کابین این ولوو کم صدا است. در ادامه جدول امتیازات مربوط به کابین، کیفیت سواری و تجهیزات ایمنی هر یک از این کشنده ها را به صورت تفکیک شده مشاهده می کنید.
سقف امتیاز | داف | مان | بنز | اسکانیا | ولوو | |
هزینه نگهداری کابین | 10 | 9 | 9 | 8.91 | 7 | 9 |
دسترسی به کابین | 15 | 11.99 | 12.5 | 10.41 | 12.42 | 14.67 |
تجهیزات کابین | 20 | 17 | 16 | 20 | 18 | 19 |
فضای بار کابین | 45 | 40.41 | 32.15 | 42 | 34.65 | 40.42 |
ابعاد کابین | 20 | 17.00 | 19 | 20 | 16 | 19 |
راحتی راننده در کابین | 50 | 42.25 | 42.76 | 48.58 | 44.34 | 47 |
تختخواب | 20 | 18.58 | 16.66 | 18.83 | 16.92 | 19.50 |
کیفیت ساخت کابین | 20 | 18.75 | 17.83 | 19.58 | 17.66 | 17.58 |
کیفیت سواری | 45 | 37.99 | 37.08 | 32.91 | 39.66 | 45 |
بخاری و تهویه مطبوع | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
هندلینگ | 40 | 37.75 | 36.15 | 36.66 | 37.50 | 40 |
کیفیت ترمزها | 40 | 33 | 33.50 | 33.80 | 33.90 | 33.90 |
دقت تعویض دنده ها | 55 | 46.30 | 44.12 | 51.66 | 47.06 | 51.58 |
تجهیزات ایمنی | 25 | 24 | 23 | 25 | 23 | 25 |
چراغ ها و محدوده دید | 60 | 59 | 56 | 58 | 57.50 | 60 |
کمربند ایمنی | 15 | 15 | 14 | 15 | 15 | 15 |
جمع امتیازات | 500 | 448.02 | 429.40 | 461.34 | 440.61 | 476.65 |
همانطور که می بینید، کشنده ولوو بیشترین امتیازات را از آن خود کرده و در کل بهترین کشنده لقب می گیرد. در واقع، امتیازاتی که باعث شد این کشنده سوئدی از رقیبی چون اکتروس پیشی بگیرد، سواری بهتر و کیفیت تجهیزات ایمنی آن بود. هفته آینده با یک بررسی جدید باز می گردیم. با ما همراه باشید.
کمپانی مان (MAN) که سابقه درخشانی در امر تولید کامیون و اتوبوس دارد، با تولید مدل TGX با طراحی پویا و جذاب و استاندارد آلایندگی یورو 6، اثبات کرد که قصد دارد تا همواره مقام بالای خود در لیست سازندگان کامیون را حفظ کند. کابین یک کشنده مانند دفتر کار برای یک راننده است؛ پس باید نهایت ایمنی و راحتی را برای وی به ارمغان بیاورد.
در داخل این کشنده، امکانات رفاهی فراوانی به چشم می خورد که از میان آن ها می توان به کنسول ادوات کاملاً ارگونومیک، رادیوی ماهواره ای جدید، سیستم مسیریاب ماهواره ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آب گرم کن، غربیلک فرمان قابل تنظیم و صندلی راننده قابل تنظیم در چند جهت اشاره کرد.
به طور حتم، راننده ای که در هر سال بیش از 150,000 کیلومتر مسافت می پیماید، به این که راحتی صندلی در نحوه رانندگی وی تاثیرگذار است اعتقاد دارد. به همین سبب، مان مجهز به صندلی پنوماتیک قابل تنظیم در چند جهت با قابلیت حمایت کامل از گردن، کتف، کمر و ران ها و گرم کن، به همراه کمربند ایمنی سه نقطه ای قابل تنظیم می باشد.
از آن جا که 30 درصد درآمد هر راننده صرف بهای سوخت می شود، موتور مان جدید در امر صرفه جویی در مصرف سوخت، به راننده کمک شایانی می کند. موتور دیزلی این کشنده قابلیت پیمایش 1.5 میلیون کیلومتر را به صورت تضمینی از سوی کمپانی دارد. موتور خطی دیزلی TGX مجهز به توربو شارژر می باشد و 400 اسب بخار نیرو تولید می کند.
با استفاده از گیربکس TipMatic، مصرف سوخت این کشنده به طرز چشم گیری کاهش یافته است. مان جدید در مدل های 4x2، 6x2، 6x4 عرضه می گردد. سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم نیز ایمنی و کیفیت سواری را بالا برده است و راننده می تواند میزان ارتفاع را 90 میلی متر کاهش یا 190 میلی متر افزایش دهد. البته راننده می تواند تا 2 سطح ارتفاع از سطح زمین را به حافظه سیستم تعلیق کشنده بسپارد تا در صورت نیاز، تنها با یک اشاره انگشت، ارتفاع مورد نظر حاصل شود. لازم به ذکر است که تمام این کشنده ها دارای 3 سال یا 450,000 کیلومتر گارانتی می باشند.
این مقاله که از سری مقالات بررسی و مقایسه سایت به شمار می رود، به معرفی کشنده مان پرداخت که امیدواریم نظر شما را جلب کرده باشد. هم چنان منتظر دریافت نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان هستیم. با ما همراه باشید.
کامیون داف هیبریدی مدل DAF LF 45.160 یکی از سبزترین کامیون هایی است که تاکنون طراحی و ساخته شده است. این کامیون 12 تنی که در آن از موتور هیبریدی (دیزلی - الکتریکی) برای تولید قدرت استفاده شده است، مصرف سوخت بسیار پایینی دارد و گفته شده است که میزان آلایندگی آن نسبت به مدل های دیزلی، به اندازه 10 تا 20% کاهش یافته است.
این کامیون با داشتن یک موتور دیزلی استاندارد به حجم 4,500 سی سی و یک موتور الکتریکی، می تواند تا حجم 118 کیلووات یا 160 اسب بخار نیرو تولید کند و آن را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل سازد. این موتور الکتریکی که بین کلاچ و جعبه دنده قرار گرفته است، علاوه بر نقش مهمی که در سیستم هیبریدی دارد، به عنوان دینام نیز ایفای نقش می کند.
نکته بسیار مهمی که در اغلب خودروهای هیبریدی به چشم می خورد، ذخیره سازی انرژی حاصل از ترمز در باتری های لیتیومی است که هنگام شتاب گرفتن کامیون، وارد مدار تولید قدرت می شود و به افزایش شتاب کمک شایانی می کند. در این راستا، از یک سیستم کامپیوتری بسیار دقیق نیز استفاده شده است که وظیفه تنظیم سیستم موتوری هیبریدی، یعنی هماهنگ کردن رابطه بین موتور دیزلی و موتور الکتریکی را بر عهده دارد. به عبارت بهتر، این سیستم به طور اتوماتیک تعیین می کند که هر یک از موتورهای دیزلی یا الکتریکی، چه زمانی در تولید قدرت فعالیت داشته باشند و به نوعی بین آن ها تعادل برقرار می کند. اگرچه این کامیون 12 تنی، حدود 300 کیلوگرم از مدل دیزلی آن سنگین تر است، اما بنا به گفته شرکت خودروسازی داف، حداکثر تا 7.5 تن بار را می تواند حمل کند که این ویژگی، برای این کامیون سنگین وزن، بسیار ایده آل است.
![]() | |
![]() ![]() |
بنا به نتایج آزمایشات صورت گرفته بر روی کامیون داف هیبریدی، زمانی که باتری کاملاً پر باشد، این کامیون می تواند تا مسافت حدوداً 2 کیلومتر را به تنهایی و بدون نیاز به موتور دیزلی طی کند که این مقدار برای ترددهای داخل شهری به ویژه مناطقی که توسط سازمان های حفاظت محیط زیست برای عبور خودروهای دیزلی ممنوع شده است، کفایت می کند و از این طریق، این کامیون به نوعی می تواند بر سبز بودن خود صحه بگذارد. در این شرایط، موتور دیزلی در واقع به حالت تعلیق در می آید و تولید قدرت به دست موتور الکتریکی سپرده می شود. گفتنی است، در این کامیون از یک سیستم دیگری نیز تحت عنوان LF استفاده شده است که در مواقعی که کامیون در حالت توقف به سر می برد، مصرف سوخت و انتشار آلایندگی را روی صفر نگه می دارد.
از دیگر مزایایی که در مورد این کامیون سبز می توان گفت، طول عمر طولانی تر اجزا و قطعاتی نظیر لنت ترمز و صفحه کلاچ است که در حالت عادی بیش تر در معرض سایش و پوسیدگی قرار دارند؛ زیرا در این کامیون، عمل ترمز در حقیقت زیر نظر بخش موتور الکتریکی است که همین مسئله باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه تعمیر و نگهداری می گردد.از دیگر مزایایی که در مورد این کامیون سبز می توان گفت، طول عمر طولانی تر اجزا و قطعاتی نظیر لنت ترمز و صفحه کلاچ است که در حالت عادی بیش تر در معرض سایش و پوسیدگی قرار دارند؛ زیرا در این کامیون، عمل ترمز در حقیقت زیر نظر بخش موتور الکتریکی است که همین مسئله باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه تعمیر و نگهداری می گردد.
در خاتمه، بر هیچ کس پوشیده نیست که در آینده ای نه چندان دور، خودروهای هیبریدی به عنوان تنها وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست برای نجات بشریت انقلابی بر پا خواهند کرد و تدریجاً موتورهای بنزینی و حتی دیزلی از بساط طبیعت، رخت بر خواهند بست. شما چه فکر می کنید؟ آیا این چشم انداز، محقق خواهد شد یا فقط در حد رؤیایی دست نیافتنی است؟