iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای

iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای

مقایسه کشنده های اکتروس و FH16


مقایسه کشنده های اکتروس  و FH16 


مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

مرسدس بنز و ولوو از دیرباز در زمینه کامیون و کشنده با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشته اند. با ما همراه شوید تا به نظاره زورآزمایی این دو رقیب دیرینه بنشینیم. مرسدس بنز اکتروس که لقب کامیون سال 2012 را به خود اختصاص داد، این بار با طیف وسیعی از امکانات پا به میدان گذاشته است تا قدرت دیرینه و مهندسی بدون نقص آلمانی ها را به رخ رقبا بکشد. اکتروس جدید با 5 کابین مختلف ارائه می شود که بسته به نوع کاربری، مالک می تواند گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کند.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

کابین موسوم به GigaSpace دارای 2.13 متر فضای سر در داخل و 50 لیتر حجم بیش تر از کابینMegaSpace است. این کشنده جدید مجهز به موتور توربودیزل 12.8 لیتری می باشد که توانایی تولید 510 اسب بخار نیرو را دارد. گیربکس موسوم به Powershift 3 که 12 سرعته است، به خوبی از پس این جثه بزرگ برمی آید. در داخل کابین نیز با لیست کاملی از امکانات رفاهی مواجه می شوید که از میان آن ها می توان به: دو تخت خواب بزرگ که با استفاده از فلز کروم و آلومینیوم در برخی از قسمت ها، علاوه بر راحتی، زیبا نیز هستند، در کنار مواردی از قبیل یخچال داخل کابین، صندلی قابل تنظیم در چند جهت، غربیلک فرمان با دکمه های کنترلی، نورپردازی LED داخل کابین، تهویه مطبوع، محل قرارگیری نوت بوک، میزهای تاشو، بلوتوث، شارژر موبایل و رادیو و پخش سی دی اشاره کرد.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

قیمت پایه این اکتروس جدید 82,652 پوند انگلیس می باشد که مبلغ آپشن های سفارشی نیز به قیمت پایه افزوده می شود. ریتاردر به مبلغ 3,719 پوند، صندلی راننده مجهز به تهویه 452 پوند، تهویه مطبوع اتوماتیک2,052 پوند، بادگیر 3,480 پوند، مسیریاب ماهواره ای 963 پوند، چراخ های زنون 793 پوند و رینگ های آلومینیومی 2,366 پوند، در لیست امکاناتی می باشند که با پرداخت مبلغ اضافی قابل سفارش هستند.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

کابین GigaSpace بزرگ تر از سایر کابین ها می باشد که برای ورود به داخل آن باید 4 پله را زیر پا بگذارید. کیفیت بالای کابین به وضوح مشهود است. محفظه های نگهداری وسائل بسیار جادار است و با در نظر گرفتن مسطح بودن کف کابین، به راحتی می توان از حداقل فضا استفاده بهینه کرد. در بالای تخت نیز ساعت، چراغ مطالعه، دکمه های تهویه مطبوع و لوازم رفاهی دیگری به چشم می خورد. تودوزی به رنگ بژ کمی برای نظافت، راننده را دچار مشکل می کند ولی نمای زیبایی به کابین می دهد. صندلی های مرسدس بنز بدن را به خوبی در خود جای داده و حفاظت می کند.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16 مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

نمایشگر راننده با رزولوشن بالا به راحتی قابل استفاده می باشد و سیستم تهویه مطبوع و بخاری درجا نیز از طریق دکمه های روی کنسول وسط در دسترس راننده می باشند. ریزه کاری های زیادی در این کشنده وجود دارد که بسیار کاربردی هستند و از میان آن ها می توان به میزهای کشویی و قفسه های مختلف داشبورد اشاره کرد. آفتاب گیر نیز به راحتی توسط یک دکمه بالا و پایین می رود.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

در مقابل ولوو FH16 را می بینیم که جایگاه خوبی در میان کشنده ها دارد. این کامیون موفق با این که بارها فیس لیفت شده، همچنان اصالت خود را حفظ نموده است. بزرگ ترین مدرک که جدید بودن این ولوو را گواهی می کند ستون کنار شیشه جلو (ستون A) است که حالت عمودتری گرفته است. البته تمام تغیرات به همین مورد ختم نمی شود و موارد دیگری نیز دستخوش تغییر گردیده اند که از مهم ترین آن ها می توان به افزایش فضای کلی داخل کابین اشاره کرد که این مورد مدیون طراحی جدید است.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

این درحالی است که نام گذاری کابین های مختلف این کشنده مانند سابق می باشد و حجم کلی آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال کابین موسوم به Globetrotter جدید به بزرگی Globetrotter XL قدیمی می باشد. موتور توبودیزل این کشنده 16.1 لیتری با توان تولید 750 اسب بخار نیرو است. گیربکس نیز 12 سرعته با کد AT03512D است که بسیار کارآمد و دقیق است. کابین Globetrotter XL با پکیج مخصوص راننده مجهز به یک تخت خواب، مایکروویو، تلویزیون LCD، یخچال داخل کابین و کیت تجهیزات امدادی و حفاظتی می باشد.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

قیمت پایه این کامیون 132,540 پوند می باشد که با سفارش امکانات رفاهی اضافی، قیمت هریک از آن ها به مبلغ پایه افزوده می شود. پکیج امکانات رفاهی موسوم به Drive 16+ با قیمت 700 پوند، یک تخت خواب به اضافه پکیج لوازم زندگی 3,600 پوند، کیت بادگیر 1,650 پوند، ترمز موتور ولوو پلاس 1,950 پوند و رینگ های آلومینیومی 2,800 پوند از جمله امکانات قابل سفارش برای این سوئدی کهنه کار است.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

در داخل کشنده ولوو که مدل Special Edition این کابین است، امکانات رفاهی و کاربردی بسیاری به چشم می خورد. ورود به کابین از طریق 3 پله امکان پذیر است. درب راننده که شعاع باز شدن آن کم تر از حد انتظار است، ورود فردی با عرض شانه پهن تر را کمی با مشکل مواجه می کند. موقعیت قرارگیری در صندلی راننده با هرجثه ای که باشید خوب و بسیار راحت است. طراحی داشبورد ساده و کاربردی است و صفحه نمایش راننده اطلاعات را بسیار واضح و خوانا به نمایش می گذارد. استفاده از موس روی غربیلک فرمان نیاز به کمی زمان دارد تا به آن عادت کنید ولی بسیار کاربردی و مفید است و البته نباید از ترمز الکترونیکی که برای اولین بار بر روی یک کامیون نصب شده است غافل شد.

مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16 مقایسه کشنده‎های اکتروس و FH16

در کابین این کشنده که تنها یک تخت خواب دارد، از حداقل فضا استفاده بهینه گردیده است. البته در فضای کف، سوئدی ها به اندازه کافی سخاوت به خرج نداده و اگر پای شما برهنه باشد، باید به برخورد انگشت شصت خود به اطراف کمی عادت کنید! در خاتمه باید ذکر کنیم که رقابت این دو حریف قدر به پایان رسیده و باید منتظر نظر داوران که خود شما هستید نشست. البته قبل از آن که نظر خود را اعلام کنید، توجه شما را به جدول امتیاز دهی زیر جلب می کنیم: 

موارد بررسی شدهبنز اکتروسولوو FH16 
سهولت دسترسی به کابین7.56
کیفیت ساخت8.58
موقعیت راننده99.5
چیدمان دکمه های کنترلی88
راحتی صندلی99
حجم فضای نگهداری اشیا99.5
سهولت دسترسی به عقب کابین و تخت خواب8.58
کیفیت و راحتی تخت خواب88.5
راحتی کلی راننده و طراحی کلی کابین8.59
نظر کارشناسان مجله Truck & Driver99
مجموع امتیازات8584.5

@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)


در قسمت 1 مقایسه 5 کشنده اروپایی به معرفی سه کشنده پرداختیم. این هفته بررسی کابین دو کشنده دیگر این گروه و جدول امتیازات هر پنج کامیون را می خوانید.

 

اسکانیا سری Highline R


مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)

اسکانیا سری R زمان زیادی است که در جاده ها مشغول به کار است؛ از همین رو، کابین اسکانیا برای کامیون سواران بسیار آشنا است. با وجود این که کابین این کشنده سالخورده شده است، هنوز هم در آن کیفیت دیده می شود. اگرچه همه صاحب نظران صنعت کامیون سازی بر این باور هستند که زمان آن رسیده تا کمپانی اسکانیا یک کشنده با طرحی جدید را معرفی و روانه بازار کند. راننده برای ورود به کابین این کشنده باتجربه باید از سه پله بالا رود؛ پله آخر، طرحی غیرمعمول دارد و کمی مشکل ساز است. هنگام ورود به کابین، با داشبورد آشنای اسکانیا رو به رو خواهید شد؛ داشبوردی که راننده های زیادی، بسیاری از لحظات زندگی خود را با آن سپری کرده اند. اما این گذر زمان به طور کامل ظاهر سالخورده داشبورد اسکانیا را از طراحی جدید و مدرن کشنده های داف، ولوو و اکتروس متمایز می کند.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)

اسکانیا هیچ زمان در ساخت کابین های جادار موفق نبوده و یخچال آن نیز از این قاعده  مستثنی نیست. کابین این مدل در گروه کشنده های اروپایی کوچک ترین است و درست مانند کشنده مان فضای بار کمی دارد. برخلاف این که تختخواب پایینی دارای سیستم بازشونده خوش ساخت و در ظاهر کاربردی است، اما در عمل چندان کاربردی نیست و امتیاز پایینی می گیرد. زیر تختخواب، فضای خوبی در نظر گرفته شده است، اما به دلیل وجود لبه های تیز در طراحی قسمت های کابین، استفاده از آن ها سخت است. اگر زمانی به استفاده از این فضا عادت کردید، باید مراقب باشید که به خودتان صدمه ای وارد نکنید.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)         مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)

محل قرار گیری صندلی راننده مناسب است، ولی با این حال طراحان این شرکت باید به فکر به روز کردن آن باشند. داشبورد منحنی شکل اسکانیا از هر نظر مناسب است. در این داشبورد، همه چیز در دسترس راننده قرار گرفته است و برای قرار دادن لوازم کوچک به اندازه کافی جا هست. گفتنی است، سیستم تعلیق اسکانیا و کیفیت سواری آن در این گروه، جایگاه سوم را پشت سر داف XF و ولوو FH بدست آورد.

 

ولوو  Globe Trotter FH

 

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)

ولوو FH نیز درست مانند داف XF به تازگی وارد بازار شده است. کابین ولوو 8.12 مترمکعب فضا دارد که در این گروه سومین کابین جادار محسوب می شود. شاید بیش ترین فضا را در این گروه نداشته باشد، اما چیزی که کاملاً مشهود است، فضای بیش تری است که نسبت به مدل قبلی FH دارد. شرکت ولوو این بار از تمام فضای کابین به خوبی استفاده کرده است. راننده برای ورود به کابین باید از سه پله بالا رود. طراحی فضای بار خوب است و  از بیرون نیز در دسترس است. بیرون از کابین یک کمد تعبیه شده است که درون آن یک مخزن آب کوچک قرار می گیرد. زمانی که نیاز دارید قبل از ورود به کابین دست های خود را بشویید، اهمیت این مخزن آب را متوجه می شوید و آن را بسیار کاربردی می یابید.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)

ولوو FH بدون شک دارنده بیش ترین فضای بار در بین رقبا است؛ البته با احتساب کمدهای سفارشی پشت سر راننده. حالا اگر این کمدها نباشند، وضعیت به طور کل برای ولوو تغییر می کند و در گروه، سوم می شود، چراکه حجمی برابر با 217 لیتر فضای بار را از دست می دهد. نمای داخلی ولوو بسیار هوشمندانه و زیبا طراحی شده است. اصلی ترین نکته منفی، پرده های کابین است. این پرده ها به خوبی جلوی نور را نمی گیرند و حتی با وجود بسته بودن آن ها به راحتی می توانید مطالعه کنید. از دید کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در کابین، ولوو FH پشت سر کشنده های داف و مرسدس قرار می گیرد. در ظاهر، جنس کمدها خوب است اما به محض کار با آن ها متوجه کیفیت پایین این کمدها می شوید.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)

طراحی کابین و مکان نشستن راننده به گونه ای است که به راننده دید بسیار خوبی از جاده می دهد. یکی از دلایل این دید خوب، آینه های بسیار جمع و جور ولوو است و باید گفت که تقریبا نقطه کوری وجود ندارد. قاب نگهدارنده آینه های این ولوو، انقلابی در طراحی آن ها محسوب می شود. صاحب نظران این صنعت همگی امیدوارند که کمپانی های رقیب هم به همین شیوه ساخت روی آورند.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 2)

 

ولوو FH در جاده نظر همه را به خود جلب می کند و باید امتیاز بالایی برای کیفیت رانندگی آن در نظر گرفت. سیستم تعلیق مستقل محور جلو عملکرد بسیار مناسبی دارد و جای هیچ بهانه ای به جا نمی گذارد. پایداری این کشنده و حرکت آن در سربالایی و سرپایینی بدون مشکل و روان است. لازم به ذکر است که کابین این ولوو کم صدا است. در ادامه جدول امتیازات مربوط به کابین، کیفیت سواری و تجهیزات ایمنی هر یک از این کشنده ها را به صورت تفکیک شده مشاهده می کنید.

 سقف امتیازدافمانبنزاسکانیاولوو
هزینه نگهداری کابین10998.9179
دسترسی به کابین1511.9912.510.4112.4214.67
تجهیزات کابین201716201819
فضای بار کابین4540.4132.154234.6540.42
ابعاد کابین2017.0019201619
راحتی راننده در کابین5042.2542.7648.5844.3447
تختخواب2018.5816.6618.8316.9219.50
کیفیت ساخت کابین2018.7517.8319.5817.6617.58
کیفیت سواری4537.9937.0832.9139.6645
بخاری و تهویه مطبوع202020202020
هندلینگ4037.7536.1536.6637.5040
کیفیت ترمزها403333.5033.8033.9033.90
دقت تعویض دنده ها5546.3044.1251.6647.0651.58
تجهیزات ایمنی252423252325
چراغ ها و محدوده دید6059565857.5060
کمربند ایمنی151514151515
جمع امتیازات500448.02429.40461.34440.61476.65

همانطور که می بینید، کشنده ولوو بیشترین امتیازات را از آن خود کرده و در کل بهترین کشنده لقب می گیرد. در واقع، امتیازاتی که باعث شد این کشنده سوئدی از رقیبی چون اکتروس پیشی بگیرد، سواری بهتر و کیفیت تجهیزات ایمنی آن بود. هفته آینده با یک بررسی جدید باز می گردیم. با ما همراه باشید.



@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@

معرفی کشنده مان TGX


معرفی کشنده مان TGX


معرفی کشنده مان TGX

کمپانی مان (MAN) که سابقه درخشانی در امر تولید کامیون و اتوبوس دارد، با تولید مدل TGX با طراحی پویا و جذاب و استاندارد آلایندگی یورو 6، اثبات کرد که قصد دارد تا همواره مقام بالای خود در لیست سازندگان کامیون را حفظ کند. کابین یک کشنده مانند دفتر کار برای یک راننده است؛ پس باید نهایت ایمنی و راحتی را برای وی به ارمغان بیاورد.

معرفی کشنده مان TGX

در داخل این کشنده، امکانات رفاهی فراوانی به چشم می خورد که از میان آن ها می توان به کنسول ادوات کاملاً ارگونومیک، رادیوی ماهواره ای جدید، سیستم مسیریاب ماهواره ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آب گرم کن، غربیلک فرمان قابل تنظیم و صندلی راننده قابل تنظیم در چند جهت اشاره کرد.

معرفی کشنده مان TGX

به طور حتم، راننده ای که در هر سال بیش از 150,000 کیلومتر مسافت می پیماید، به این که راحتی صندلی در نحوه رانندگی وی تاثیرگذار است اعتقاد دارد. به همین سبب، مان مجهز به صندلی پنوماتیک قابل تنظیم در چند جهت با قابلیت حمایت کامل از گردن، کتف، کمر و ران ها و گرم کن، به همراه کمربند ایمنی سه نقطه ای قابل تنظیم می باشد.

معرفی کشنده مان TGX

از آن جا که 30 درصد درآمد هر راننده صرف بهای سوخت می شود، موتور مان جدید در امر صرفه جویی در مصرف سوخت، به راننده کمک شایانی می کند. موتور دیزلی این کشنده قابلیت پیمایش 1.5 میلیون کیلومتر را به صورت تضمینی از سوی کمپانی دارد. موتور خطی دیزلی TGX مجهز به توربو شارژر می باشد و 400 اسب بخار نیرو تولید می کند.

معرفی کشنده مان TGX

با استفاده از گیربکس TipMatic، مصرف سوخت این کشنده به طرز چشم گیری کاهش یافته است. مان جدید در مدل های 4x2، 6x2، 6x4 عرضه می گردد. سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم نیز ایمنی و کیفیت سواری را بالا برده است و راننده می تواند میزان ارتفاع را 90 میلی متر کاهش یا 190 میلی متر افزایش دهد. البته راننده می تواند تا 2 سطح ارتفاع از سطح زمین را به حافظه سیستم تعلیق کشنده بسپارد تا در صورت نیاز، تنها با یک اشاره انگشت، ارتفاع مورد نظر حاصل شود. لازم به ذکر است که تمام این کشنده ها دارای 3 سال یا 450,000 کیلومتر گارانتی می باشند.

معرفی کشنده مان TGX

این مقاله که از سری مقالات بررسی و مقایسه سایت به شمار می رود، به معرفی کشنده مان پرداخت که امیدواریم نظر شما را جلب کرده باشد. هم چنان منتظر دریافت نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان هستیم. با ما همراه باشید.



@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@

کامیون دنیا


بزرگ ترین کامیون دنیا


بزرگ‌ترین کامیون دنیا

اشتباه نکنید، بزرگ ترین کامیون دنیا از محصولات شرکت "ماک" و یا "مان" نیست. بزرگترین کامیون های دنیا را می توان در معادن پیدا کرد، البته به کار بردن واژه "بزرگ" برای این کامیون ها کمی بی انصافی است، چراکه  در واقع غول پیکر هستند. این کامیون های عظیم الجثه برای حمل سنگ های معدن از گودال های بسیار عمیق معادن مورد استفاده قرار می گیرند. وزن هر کدام از آن ها حدوداً 553,500 کیلوگرم است و قابلیت حمل 300,000 کلیوگرم بار را دارند. در حالی که سوپر ماشین های امروزی نظیر لامبورگینی آونتادور و بوگاتی ویرون نهایتاً 1000 اسب بخار قدرت دارند، این کامیون های معدنچی نیرویی برابر با 3,000 اسب بخار تولید می کنند. طول هرکدام از این معدنچی های بزرگ به 15 متر می رسد و ارتفاعی بیشتر از 6 متر دارند؛به قدری که راننده برای رسیدن به اتاق کامیون باید کامیون نوردی کند.

بزرگ‌ترین کامیون دنیا

جالب است بدانید که تنها چند شرکت خاص مشغول ساخت  این کامیون ها هستند  و همه آن ها مدل هایی با اندازه تقریباً یکسان روانه بازار کرده اند. بنابراین، با این تفاسیر سرنوشت انتخاب بزرگترین کامیون دنیا را اعداد و ارقام مشخص خواهد کرد. در ادامه با کمک پارامترهای زیر، لقب بزرگترین کامیون دنیا را به یکی از پنج مدل معرفی شده می دهیم.

ارتفاع: محاسبه ارتفاع کامیون روی سطح صاف - متر

طول: محاسبه طول کامیون روی سطح صاف - متر

وزن ناخالص کامیون (GVW): محاسبه وزن ناخالص کامیون - تن

توان باربری: محاسبه بیشترین وزنی که کامیون می تواند روی سطح صاف حمل کند - تن

قدرت موتور: قدرت تولیدی موتور کامیون – اسب بخار

این پنج پارامتر را در نظر داشته باشید، اعداد و ارقام مربوط به هر یک از شرکت کنندگان در این رقابت را بخوانید و خودتان بزرگ ترین کامیون را انتخاب کنید.

 

Caterpillar 797B (کاترپیلار)

بزرگ‌ترین کامیون دنیا

ارتفاع

طول

وزن ناخالص

توان باربری

قدرت موتور

7.2 (متر)14.5 (متر)688 (تن)380 (تن)3370 (اسب بخار)

 

Hitachi EH5000 (هیتاچی)

بزرگ‌ترین کامیون دنیا

ارتفاع

طول

وزن ناخالص

توان باربری

قدرت موتور

7.2 (متر)14.4 (متر)642 (تن)315 (تن)2700 (اسب بخار)

 

Komatsu 930E-4 (کوماتسو)

بزرگ‌ترین کامیون دنیا

ارتفاع

طول

وزن ناخالص

توان باربری

قدرت موتور

7.4 (متر)15.6 (تن)553 (تن)321 (تن)2700 (اسب بخار)

 

Libherr T 282 B (لیبر)

بزرگ‌ترین کامیون دنیا

ارتفاع

طول

وزن ناخالص

توان باربری

قدرت موتور

7.4 (متر)14.5 (متر)652 (تن)396 (تن)2700 (اسب بخار)

 

Terex MT 6300AC (ترکس)

بزرگ‌ترین کامیون دنیا

ارتفاع

طول

وزن ناخالص

توان باربری

قدرت موتور

7.9 (متر)15.6 (متر)660 (تن)400 (تن)3750 (اسب بخار)

به نظر، در این گروه ترکس (Terex) را می توانیم بزرگترین کامیون دنیا بنامیم. ترکس بلندترین، سنگین ترین، و قدرت مند ترین است و قابلیت حمل بار آن نیز نسبت به 4 کامیون دیگر بیشتر است و تنها وزن ناخالص آن از کاترپیلار 797B کم تر است و به اندازه 2.54 سانتی متر از کوماتس 903E-4 طول کمتری دارد. ترکس MT 6300 در سال 2008 در یکی از معتبرترین نمایشگاه های صنایع معدن با نام MineEXPO معرفی شد و در حال حاضر  نیز از چند دستگاه آن در معادن استرالیا استفاده می شود. در هر حال اگر زمانی احساس کردید به بزرگترین کامیون دنیا نیاز دارید، به فکر جمع کردن پول باشید، چراکه هر دستگاه ترکس براساس تیپ آن بین 4 تا 5میلیون دلار قیمت دارد. شما تجربه کار با کدامیک از این غول های سخت کوش را ترجیح می دهید!؟ آیا توانایی کار در معدن های عمیق و کار با این ماشین های بزرگ را در خود می بینید؟!


@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز



کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز


کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

کامیون داف هیبریدی مدل DAF LF 45.160 یکی از سبزترین کامیون هایی است که تاکنون طراحی و ساخته شده است. این کامیون 12 تنی که در آن از موتور هیبریدی (دیزلی - الکتریکی) برای تولید قدرت استفاده شده است، مصرف سوخت بسیار پایینی دارد و گفته شده است که میزان آلایندگی آن نسبت به مدل های دیزلی، به اندازه 10 تا 20% کاهش یافته است.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

این کامیون با داشتن یک موتور دیزلی استاندارد به حجم 4,500 سی سی و یک موتور الکتریکی، می تواند تا حجم 118 کیلووات یا 160 اسب بخار نیرو تولید کند و آن را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل سازد. این موتور الکتریکی که بین کلاچ و جعبه دنده قرار گرفته است، علاوه بر نقش مهمی که در سیستم هیبریدی دارد، به عنوان دینام نیز ایفای نقش می کند.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

نکته بسیار مهمی که در اغلب خودروهای هیبریدی به چشم می خورد، ذخیره سازی انرژی حاصل از ترمز در باتری های لیتیومی است که هنگام شتاب گرفتن کامیون، وارد مدار تولید قدرت می شود و به افزایش شتاب کمک شایانی می کند. در این راستا، از یک سیستم کامپیوتری بسیار دقیق نیز استفاده شده است که وظیفه تنظیم سیستم موتوری هیبریدی، یعنی هماهنگ کردن رابطه بین موتور دیزلی و موتور الکتریکی را بر عهده دارد. به عبارت بهتر، این سیستم به طور اتوماتیک تعیین می کند که هر یک از موتورهای دیزلی یا الکتریکی، چه زمانی در تولید قدرت فعالیت داشته باشند و به نوعی بین آن ها تعادل برقرار می کند. اگرچه این کامیون 12 تنی، حدود 300 کیلوگرم از مدل دیزلی آن سنگین تر است، اما بنا به گفته شرکت خودروسازی داف، حداکثر تا 7.5 تن بار را می تواند حمل کند که این ویژگی، برای این کامیون سنگین وزن، بسیار ایده آل است.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)
کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)              کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

بنا به نتایج آزمایشات صورت گرفته بر روی کامیون داف هیبریدی، زمانی که باتری کاملاً پر باشد، این کامیون می تواند تا مسافت حدوداً 2 کیلومتر را به تنهایی و بدون نیاز به موتور دیزلی طی کند که این مقدار برای ترددهای داخل شهری به ویژه مناطقی که توسط سازمان های حفاظت محیط زیست برای عبور خودروهای دیزلی ممنوع شده است، کفایت می کند و از این طریق، این کامیون به نوعی می تواند بر سبز بودن خود صحه بگذارد. در این شرایط، موتور دیزلی در واقع به حالت تعلیق در می آید و تولید قدرت به دست موتور الکتریکی سپرده می شود. گفتنی است، در این کامیون از یک سیستم دیگری نیز تحت عنوان LF استفاده شده است که در مواقعی که کامیون در حالت توقف به سر می برد، مصرف سوخت و انتشار آلایندگی را روی صفر نگه می دارد.کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

از دیگر مزایایی که در مورد این کامیون سبز می توان گفت، طول عمر طولانی تر اجزا و قطعاتی نظیر لنت ترمز و صفحه کلاچ است که در حالت عادی بیش تر در معرض سایش و پوسیدگی قرار دارند؛ زیرا در این کامیون، عمل ترمز در حقیقت زیر نظر بخش موتور الکتریکی است که همین مسئله باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه تعمیر و نگهداری می گردد.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)
از دیگر مزایایی که در مورد این کامیون سبز می توان گفت، طول عمر طولانی تر اجزا و قطعاتی نظیر لنت ترمز و صفحه کلاچ است که در حالت عادی بیش تر در معرض سایش و پوسیدگی قرار دارند؛ زیرا در این کامیون، عمل ترمز در حقیقت زیر نظر بخش موتور الکتریکی است که همین مسئله باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه تعمیر و نگهداری می گردد.

در خاتمه، بر هیچ کس پوشیده نیست که در آینده ای نه چندان دور، خودروهای هیبریدی به عنوان تنها وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست برای نجات بشریت انقلابی بر پا خواهند کرد و تدریجاً موتورهای بنزینی و حتی دیزلی از بساط طبیعت، رخت بر خواهند بست. شما چه فکر می کنید؟ آیا این چشم انداز، محقق خواهد شد یا فقط در حد رؤیایی دست نیافتنی است؟


@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@