ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در این مقاله به بررسی ابعاد جدیدی از کامیون اکتروس ساخت شرکت خودروسازی مرسدس ـ بنز پرداخته می شود. در قسمت چهارم این مقاله که در واقع در راستای قسمت های اول، دوم، و سوم است، به بررسی موتور، توان خروجی، میزان مصرف سوخت، و میزان آلایندگی این کامیون می پردازیم.
![]() | |
![]() | |
![]() |
موتور اکتروس در دو نوع مختلف با قدرت موتورهای 421 و 510 اسب بخار طراحی شده است که هر دو دارای سیستم تزریق پرفشار سوخت هستند و سوخت را با فشار "2500 بار" به هر سیلندر تزریق می کنند. موتور این کامیون از نوع Blue Efficiency است که میزان مصرف سوخت و آلایندگی موتور را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. البته عالی بودن میزان مصرف سوخت و کم بودن آلایندگی اکتروس صرفاً ناشی از تکنولوژی به کار رفته در موتور آن نیست و سایر عوامل از جمله خطی بودن موتور، سیستم تعویض دنده Power Shift 3، و آیرودینامیک بودن طراحی نیز در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تأثیرگذار است. به طور مثال، دریچه رادیاتور این کامیون به گونه ای طراحی شده است که بسته به دمای موتور واکنش نشان می دهد، یعنی هنگامی که موتور داغ می کند، دریچه باز می شود تا هوای سرد وارد رادیاتور شود. به گفته شرکت خودروسازی مرسدس ـ بنز، این کامیون تحت شرایط سخت به ویژه در تونل باد تحت آزمایشات ویژه ای قرار گرفته است. نتایج این آزمایشات نشان داده است که طراحی آیرودینامیک، دریچه رادیاتور، کابین، و طراحی درب ها، مصرف سوخت را به شدت کاهش می دهند.
با وجود موتورهای خطی Euro 5 و Euro 6 که مصرف سوخت را به ترتیب تا 6% و 3% نسبت به گذشته کاهش داده اند، اکتروس جدید ایده های جدیدی را برای کاهش مصرف سوخت ارائه کرده است. به طور مثال، شرکت بنز تلاش کرده است تا با ساخت قطعات استاندارد و بهینه برای سیستم موتور کامیون نظیر پمپ آب الکترونیکی، مصرف سوخت این کامیون را کاهش دهد. هم چنین می توان به کمپرسور دو مرحله ای هوا اشاره کرد که وزن کم و بازدهی بالای آن به کاهش مصرف سوخت کمک زیادی می کند. البته از دیگر عواملی که در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اکتروس مؤثر است می توان به فاصله بین دنده ها، اکسل عقب، و طراحی آیرودینامیک اشاره کرد.
1Carگفتنی است، از آن جا که در این کامیون سیستم گرمایش با آب گرم، مسئولیت گرم کردن موتور و کابین راننده(بخاری درجا) را به طور همزمان بر عهده دارد، این نیز به نوبه خود تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه میزان آلایندگی موتور دارد. به علاوه، سیستم کنترل فشار باد تایر نه تنها به افزایش طول عمر تایر کمک می کند، بلکه در بهینه سازی مصرف سوخت نیز نقش تعیین کننده ای دارد. لازم به ذکر است، تایرهای عریض تر سطح اصطکاک کم تری با جاده دارند و این پارامتر نیز در کاهش مصرف مؤثر است. طبق اظهار نظر مهندسان شرکت بنز، کاهش فشار باد تایر می تواند تا 4% مصرف سوخت را افزایش دهد.
همه آن چه در این مقاله ذکر شد، دست در دست هم داده اند تا با کمک هم مصرف سوخت را به میزان شگفت انگیزی کاهش دهند که این عمل به نوبه خود باعث می شود تا آلایندگی هوا نیز به طور قابل ملاحظه کاهش یابد. شرکت مرسدس ـ بنز امیدوار است تا استاندارد Euro 6 را که گفته شده است تا سال 2014 اجرایی نخواهد شد، از هم اکنون کسب نماید.
بررسی کامیون اکتروس (قسمت سوم)در این مقاله به بررسی ابعاد جدیدی ازکامیون اکتروس ساخت شرکت خودروسازی مرسدس بنز پرداخته ایم. آن چه در مورد این کامیون کاملاً بارز می باشد این است که از نظر تکنولوژی ساخت بدنه، موتور، امکانات، و ... به قدری توسعه پیدا کرده است که به راحتی می تواند با پیشرفته ترین خودروهای سواری امروزی رقابت کند. در قسمت سوم این مقاله که در واقع در راستای قسمت های اول و دوم است، به بررسی بیش تر این کامیون از نقطه نظر انواع مختلف کابین راننده پرداخته شده است. به طور کلی این کامیون چهار نوع کابین مختلف برای کاربری های متنوع ارائه کرده است. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. کابین نوع اول: STREAM SPACE1carکابین STREAM SPACE در حقیقت خودش به سه زیرمجموعه با مشخصات مختلف تقسیم می شود که در شکل زیر نشان داده شده است. این کابین نسبت به نسل گذشته، با فراهم ساختن فضایی بزرگ تر و گنجایشی بیش تر برای نگهداری وسایل، رفاه بیش تری را در مسافرت های طولانی برای راننده فراهم می سازد. کابین با عرض 2,500 میلی متر با ارائه فضای جادارتر و گنجایش بیش تر و در نتیجه فراهم ساختن رفاه و آسایش بیش تر، رانندگی را در حمل و نقل های طولانی تسهیل می بخشد. کابین با عرض 2,300 میلی متر مخصوص شرایطی از رانندگی طراحی شده است که صرفاً به یک راننده در طول حمل و نقل های برون مرزی نیاز است. در این کابین، یک طبقه مضاعف نیز به صورت آپشن در کف کابین قابل سفارش است که ارتفاع بالای سر راننده را تا 1,970 میلی متر افزایش می دهد. البته کابین دیگری از این مجموعه با عرض 2,300 میلی متر نیز وجود دارد که فقط ارتفاع بالای سر راننده در آن اندکی کم تر است. به طور کلی طراحی این کابین به دلیل مقاومت اندک آن در برابر باد باعث شده است تا مصرف سوخت کامیون به مراتب پایین بیاید.
کابین نوع دوم: CLASSIC SPACEکابین CLASSIC SPACE همراه با تونل موتور در حقیقت برای حمل و نقل های جاده ای ـ منطقه ای طراحی شده است. همان طورکه در شکل زیر نشان داده شده است، این کابین با عرض 2,300 میلی متر در دو نوع مختلف با ارتفاع های متفاوت موجود است. گفتنی است، در این کابین نیز به عنوان آپشن می توان یک طبقه مضاعف در کف سفارش داد.
کابین نوع سوم: BIG SPACEکابین BIG SPACE که یک طبقه مضاعف در کف نیز دارد، با عرض و ارتفاع به ترتیب 2,500 و 1,990 میلی متر موجود است. طبق گفته طراحان شرکت مرسدس بنز، این کابین نیز از کارایی بالایی برای مسیرهای بین المللی برخوردار است. از مزایای این کابین می توان به فضای بسیار آزاد برای جابجایی و نگهداری اسباب و وسایل اشاره کرد.
کابین نوع چهارم: GIGA SPACEکابین GIGA SPACE با داشتن 2,500 میلی متر عرض و 2,130 میلی متر ارتفاع از همه انواع کابین هایی که تا به اینجا بررسی شد، فضا و جای بسیار بیش تری را برای دو راننده طی حمل و نقل بین المللی فراهم می سازد. گفتنی است، در این نوع کابین موارد قابل سفارش بسیار زیادی وجود دارد که می توان با اضافه کردن آن ها، فضای کار و زندگی در داخل کابین را در سفرهای برون شهری بسیار جادارتر و راحت تر کرد.
آن چه در این مقاله ارائه شد تقریباً بیان یکسری اعداد و ارقام و اطلاعات مربوط به طراحی کابین راننده بود که امیدواریم مورد توجه دوستداران دنیای طراحی خودرو قرار گرفته باشد |
@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@
بررسی کامیون اکتروس (قسمت دوم)همان طور که وعده کرده بودیم، یکشنبه هر هفته قصد داریم به بررسی ابعاد جدیدی از کامیون اکتروسساخت شرکت خودروسازی مرسدس بنز بپردازیم. همان طورکه در قسمت اول بیان شد، این کامیون از نظر تکنولوژی ساخت بدنه، موتور، امکانات، و ... به قدری توسعه پیدا کرده است که به راحتی می تواند با پیشرفته ترین خودروهای سواری امروزی رقابت کند. در قسمت دوم این مقاله به بررسی بیش تر این کامیون از نقطه نظر مشخصات و امکانات رفاهی پرداخته شده است. آزادی در حرکت و جابه جایی آسان، فضای زیاد جهت نگهداری وسایل، و کارایی حداکثری از جمله ویژگی های منحصر به فردی است که در کامیون اکتروس جدید تعبیه شده است. هنگامی که رفاه در طول رانندگی و توقف های بین جاده ای مطرح است، اکتروس جدید هیچ چیزی کم ندارد. این کامیون فضایی بیش از حد معمول در بالای سر و نیز فضایی بسیار بزرگ و راحت برای پاها در هنگام نشستن راننده فراهم کرده است.
وجود میز تاشو در کنار تختخواب، محفظه نگهداری وسایل، و یخچال از امکانات جدیدی است که به این کامیون اضافه شده و راننده را از توقف در استراحتگاه های بین راه بی نیاز کرده است. با چند حرکت ساده می توان فضا را از کابین راننده به یک اتاق خواب تبدیل کرد. البته باید گفت که تختخواب پایین و بالا را می توان جهت آزادی حرکت به طرف دیوار عقب کابین جمع کرد. با وجود تجهیزاتی که هنگام سفارش می توان به این کامیون افزود، در اکتروس جدید توجه بسیار زیادی به انتظارات مورد نظر راننده شده است. فیلم (دانلود) زیرنویس شده زیر گویای مطالب فوق است. طراحی و مهندسی کابین اکتروس جدید طبق انتظارات راننده انجام شده است و با ارائه سطح پیشرفته ای از امکانات رفاهی جهت استفاده در حین رانندگی های برون شهری، شرایط ایده آلی را برای یک رانندگی بی دغدغه فراهم کرده است. از عملکرد خوب بخش های مختلف گرفته تا انتخاب رنگ و مواد اولیه مرغوب در ساخت تجهیزات داخل کابین راننده. به طور مثال، ترکیب رنگ و نورپردازی داخلی آن به گونه ای است که راننده با حس بهتری می تواند فضای باز کابین را درک کند. لازم به ذکر است که کابین استراحت و کابین رانندگی کاملاً از هم جدا هستند. امکانات رفاهی اکتروس جدید به حدی بالاست که راننده حتی نگران جزئی ترین مسائل خودش نیز نمی تواند باشد. از جمله این موارد می توان به پریزهای استاندارد تعبیه شده بر روی صفحه کنترل منحنی شکل اشاره کرد که راننده می تواند با اتصال دستگاه هایی نظیر تلویزیون و قهوه جوش، لحظات خوشی را در طول سفرهای جاده ای داشته باشد. میز تاشو از دیگر امکانات رفاهی است که در طرف صندلی شاگرد تعبیه شده است. گذشته از همه این ها باید به سیستم نورپردازی استاندارد داخل کابین اشاره نمود که باعث شده است تا ورود به داخل کابین، ساده تر و امن تر انجام شود. این نورپردازی زیبا و لطیف از 14 چراغ آبی که در سقف، کف، و صفحه کیلومتر جاسازی شده اند، تشکیل شده است. گفتنی است، این سیستم نورپردازی، علاوه بر ایجاد دید بهتر، احساس آرامش بی نظیری را در طول استراحت و رانندگی در شب به ارمغان می آورد. علاوه بر این امکانات، رانندگان می توانند با صرف هزینه ای ناچیز، آپشن های بیش تری را به کابین اکتروس جدید اضافه کنند. از جمله این آپشن ها می توان به یخچال، سقف بازشونده الکتریکی، آفتابگیر پنجره های جانبی، سیستم نورپردازی پیشرفته، و کنترل آب و هوای اتوماتیک است. رانندگانی که زمان زیادی را در جاده ها سپری می کنند، نیازمند فضای آزاد بیش تری برای تحرک و جابه جایی و نگهداری وسایل مورد خود در طول سفر هستند. کابین اکتروس جدید انتظار این رانندگان را پاسخ داده است و نسبت به نسل های پیشین خود فضای بیش تری را برای تحرک و نگهداری وسایل در اختیار آنان می گذارد.
کابین اکتروس، در بخش بالای شیشه جلو، دارای سه محفظه بزرگ درب دار جهت نگهداری وسایل است. داخل این محفظه ها چراغ های مخصوصی تعبیه شده است که فضای داخلی را برای دسترسی به وسایل داخل آن روشن می کنند. در بخش زیری این محفظه ها، بخش های کوچک تری وجود دارد که درب دار نیستند و از آن ها نیز می توان برای قرار دادن وسایل استفاده کرد. گفتنی است درب این محفظه ها را می توان به قفل ضدسرقت مجهز نمود. البته این مورد جزء آپشن های سفارشی می باشد. نظیر فضای بزرگ نگهداری وسایل در بالای پنجره جلو، کابین های بزرگ تر نیز یک بخش کشویی در زیر داشبورد دارند که نگهداری و دسترسی به وسایل مورد نیاز را ساده تر می کند. در این کابین ها، یک کشو نیز به صورت انتخابی قابل سفارش است. تختخواب های به کار رفته در کابین راننده نیز از طراحی جدیدی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که در کابین های با عرض 2,300 میلی متر، طول و عرض تختخواب به ترتیب 2,000 و 750 میلی متر و در کابین های با عرض 2,500 میلی متر، طول و عرض تختخواب به ترتیب 2,200 و 750 میلی متر است. در صورت نیاز به دو تختخواب، یک تختخواب دیگر با ارتفاع قابل تنظیم و عرض 600 میلی متر می توان در بالای تخت اول قرار داد. البته در طول رانندگی می توان تخت دوم را جمع کرد. ضخامت این تخت خواب ها 110 میلی متر، جنس آن ها از فوم سرد، و روکش آن ها ضدحساسیت است. یکشنبه آینده با ما همراه باشید با قسمت سوم این مقاله و به ما بگوئید آیا این گونه مطالب برای شما جذاب هستند؟ |
@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@
بررسی کامیون اکتروس (قسمت اول)امروزه صنعت ساخت خودروهای سنگین نظیر کامیون و تریلی، پیشرفت های چشم گیری را همگام با سایر صنایع خودروسازی داشته است. این توسعه در همه ابعاد این صنعت، از موتور و امکانات رفاهی تا سیستم های ایمنی تعلیق، نمود داشته است. این خودروها در دنیا به ویژه در کشور ما علاقه مندان خاص خود را دارند و به تنهایی بخش بزرگی از طرفداران صنعت خودرو را تشکیل می دهند. ازاین رو بر آن شدیم تا علاوه بر ارائه اطلاعات، تصاویر، و ویدئوهای مربوط به کامیون ها در بخش اطلاعات خودرو، در بخش مقالات نیز به معرفی و بررسی جدیدترین پیشرفت های این صنعت رو به رشد بپردازیم. در این مقاله به معرفی و بررسیکامیون اکتروس ساخت شرکت مرسدس بنز پرداخته شده است. این کامیون از نظر تکنولوژی ساخت بدنه، موتور، امکانات، و ... به قدری توسعه پیدا کرده است که به راحتی می تواند با پیشرفته ترین خودروهای سواری امروزی رقابت کند. از آن جا که بررسی کامل این کامیون به دلیل گسترده بودن حجم مطالب، در یک مقاله نمی گنجد، آن را به چندین قسمت مختلف تقسیم کردیم تا هر هفته یکشنبه ها قسمت جدیدی از آن را بر روی سایت قرار دهیم. در این مقاله به طور اختصاصی به بررسی امکانات رفاهی این کامیون پرداخته شده است. وقتی که راننده پشت فرمان این کامیون می نشیند، از ارگونومی بی عیب و نقص و دسترسی آسان به تمامی آپشن ها و کنترل های داخل کابین نهایت لذت را می برد و بی درنگ چشم انتظار شروع یک رانندگی بی نظیر در دل جاده های برون شهری است. از آن جا که در این کامیون، دکمه استارتر تعبیه شده است، علاوه بر افزایش راحتی، امکان سرقت خودرو نیز کاهش یافته است. در این کامیون برای تنظیمات گوناگون یک دستگاه کنترل از راه دور وجود دارد که برد آن 100 متر است.
از دیگر جزئیات طراحی کاملاً جدید این کامیون می توان به صفحه کنترل منحنی شکل مقابل راننده، صفحه کیلومتر جدید، و فرمان چند منظوره مجهز به دکمه های کنترلی روی آن اشاره کرد. دکمه و تنظیمات قابل انجام در این فرمان نسبت به گذشته بسیار پیشرفته تر شده است. چیدمان تمام کلیدها و محفظه های جانبی جهت نگهداری وسایل بسیار حرفه ای است و دسترسی راننده به آن ها ساده است. از دیگر ویژگی های منحصر به فردی که در کامیون اکتروس وجود دارد، امکان تعویض دنده با دسته ای است که روی ستون فرمان تعبیه شده است. این کامیون صفحه کیلومتر رنگی دارد و تمام علائم و اطلاعات مربوط به زمان بندی تعویض راننده به ویژه در مسیرهای طولانی را می توان بر روی این صفحه مشاهده کرد. گفتنی است، نمایشگر این صفحه کیلومتر علاوه بر قابلیت پخش ویدئو، به دوربین عقب نیز متصل است. با استفاده از دکمه های واقع بر روی فرمان می توان تنظیمات این نمایشگر را انجام داد. از دیگر تنظیمات قابل انجام از طریق این دکمه ها می توان به برقراری تماس تلفنی، فعال کردن سیستم های کمکی، و تنظیمات رادیو اشاره کرد. در کامیون اکتروس، با تغییر طراحی صندلی ها بازه حرکت آن ها به جلو، عقب، بالا، و پایین افزایش پیدا کرده است. دکمه های تنظیم صندلی به گونه ای تعبیه شده اند که به سادگی در دسترس راننده می باشند. گذشته از همه این ها، فنری بودن صندلی ها، تکیه گاه پهن تر، روکش چرم، و کمربند ایمنی قابل تنظیم از دیگر خصیصه های منحصر به فردی است که در این کامیون دیده می شود. گفتنی است، صندلی های کامیون اکتروس، سیستم گرم کن، جاذب رطوبت، و ماساژور نیز دارند که به رفاه راننده در حین رانندگی اضافه می کند.
از بهترین نوع محفظه نگهداری وسایل در داخل کابین این کامیون استفاده شده است که در طول سفر علاوه بر این که راحتی و رفاه بسیار به ارمغان می آورد، به راننده این امکان را می دهد تا وسایل شخصی خود را در این محفظه ها قرار دهد. از دیگر امکانات رفاهی این کامیون می توان به پورت های ورودی USB/AUX، بلوتوث، CD Player، سیستم صوتی عالی با 8 بلندگو و ساب ووفر، و سیستم مسیریاب ماهواره ای اشاره کرد. در فیلم(دانلود) زیر می توانید مطالب فوق را به صورت تصویری ملاحظه کنید.
سیستم گرمایش داخلی این کامیون کاملاً جدید است و بهترین شرایط آب و هوایی را برای راننده به ارمغان می آورد. این سیستم با آب گرم کار می کند و علاوه بر امکان گرم کردن داخل کابین راننده، موتور کامیون را نیز به ویژه در زمستان، گرم نگه می دارد. از دیگر قابلیت های ویژه ای که سیستم گرمایش داخلی دارد، امکان استفاده از آن در توقف های طولانی مدت است. بدین صورت که مدت زمان 3 ساعت و نیم رانندگی، انرژی کافی برای 7 ساعت گرم نگه داشتن داخل کابین را بدون نیاز به روشن نمودن موتور فراهم می کند. لازم به ذکر است، کنترل آب و هوای اتوماتیک از دیگر آپشن های قابل سفارش است که بر روی این کامیون وجود دارد. با ما همراه باشید در قسمت دوم این مقاله که بر روی سایت قرار خواهد گرفت. |
@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@
کمپانی مرسدس بنز همواره با خودروهای لوکسش که شما را در کمال آسایش و راحتی جابهجا میکنند، شناخته میشود. همه ما محصولات این کمپانی را دوست داریم؛ چراکه با راحتی و آرامش بینظیر خود، بهشتی امن را برای ما فراهم میآورند. اما این بار مهندسان باهوش این خودروساز آلمانی اقدام به ساخت کامیونی با قابلیت انجام کارهای سنگین نمودند: زتروس، مقاومترین کامیون این کمپانی!!! ضدگلوله بودن بدنه، رانندگی با این کامیون را در مناطق جنگی به یک پیادهروی لذتبخش در پارک تبدیل میکند. مرسدس بنز زتروس با سیستم چهار چرخ محرک و به دو صورت دو محور با وزن خالص 16.5 تا 18 تن و سه محور با وزن خالص 25 تا 27 تن عرضه میشود. گفتنی است، حداکثر بار مجاز برای مدل دو محور حدود 10 تن و برای مدل سه محور حدود 16 تن میباشد (بدون در نظر گرفتن وزن بدنه).
طراحی قرص و مستحکم بدنه این غول آلمانی، هیچگونه تردیدی در خصوص ماهیت باری و تجاری آن و قابلیت رانندگی در شرایط مختلف به جا نمیگذارد. قرار گرفتن کابین زتروس در پشت موتور آن، بهترین حالت را برای رانندگی در شرایط سخت بدون مختل کردن آسایش راننده فراهم میآورد. در این حالت، کابین در موقعیتی پایینتر و پشت محور جلو قرار میگیرد که این امر در کاهش تکانها و افزایش راحتی راننده نقش بسزایی دارد.
به لطف ارتفاع زیاد شاسی از سطح زمین و چرخهای بسیار بزرگ، رفتن به جنگلهای بکر، سایتهای ساختمانی، مناطق برفی و زمینهای گلی و باتلاقی بسیار راحت است. موتور و شاسی زتروس همانندآکتروس و آکسور، اما با قدرت بیشتری است که این امر مقاومت آن را افزایش میدهد. در جلوی کاپوت چهارگوش، جلوپنجرهای عمودی با سه نوار افقی قرار دارد و ستاره سه پر مرسدس بنز نیز در وسط آن جای گرفته است
.
![]() | ![]() |
![]() |
شکل عضلانی گلگیرها حسی از قدرت را به بیننده منتقل میکند و دو راهنما قرار گرفته بر روی آنها نیز، بر زیبایی هر چه بیشتر این غول آلمانی میافزایند. چراغهای جلو نیز، بر روی سپر سه تکه که از فولاد مقاوم ساخته شده است، قرار گرفته و همین امر انجام هر کاری را بدون کوچکترین مشکلی امکانپذیر میسازد.
به دلیل ارتفاع زیاد شاسی از سطح زمین، دسترسی به کابین کمی سخت میباشد و به کمی تلاش و ممارست نیاز دارد. اما به محض اینکه وارد کابین شوید، محیطی با ارگونومی عالی و فضای بزرگ در اختیار شما قرار میگیرد. گفتنی است، در کابین زتروس نباید به دنبال طراحی شیک و مدرن باشید، چراکه مهندسی این کامیون به شکلی است که بیشتر بر روی کارایی تاکید کرده تا تجمل گرایی. البته کیفیت ساخت و مواد مورد استفاده بسیار عالی بوده و استفاده از زتروس را همیشگی میسازد؛ قرار گرفتن هر چیز در جای خود، یک بار دیگر ما را به تحسین و تکریم مهندسی آلمانی وامیدارد.
کابین این آلمانی پر قدرت ظرفیت سه سرنشین را دارد و هر سه صندلی با کمربند ایمنی و محافظ سر تجهیز شدهاند. خریداران در صورت تمایل و به منظور بهرهمندی از رفاه و آسایش بیشتر میتوانند صندلیهای بادی را برای زتروس سفارش دهند. صندلیها اگرچه کمی بیش از حد صاف و هموار هستند، اما با وجود امکان تنظیم در حالتهای مختلف شما میتوانید به راحتی بهترین موقعیت برای راندگی را مشخص کنید. کمپانی سازنده با ایجاد تغییراتی در کیلومترشمار قرض گرفته شده از آکسور، آن را با شرایط و اولویتهای زتروس هماهنگ کرده است. چیدمان خوب ادوات و تجهیزات استفاده از آنها را راحت و آسان میسازد؛ در صفحه کیلومترشمار نیز، یک سرعتسنج، دورسنج، آمپر سوختو فشار باد به همراه یک نمایشگر کاربردی وجود دارد.
در سمت راست فرمان، دکمهها و اهرمهای تنظیم آینهها، سیستم تهویه مطبوع، قفل دیفرانسیل، و دنده آف رود قرار دارند؛ همچنین، شما میتوانید وسایل مورد نیاز خود را در چهار قفسه تعبیه شده زیر سقف قسمت جلو قرار دهید. محفظه قرار گرفته در قسمت میانی زیرآرنجی نیز، با وجود دو جالیوانی، از کارایی بسیار خوبی برخوردار است.
پیشرانه شش سیلندر خطی 7.2 لیتری موجود در زتروس، با تبعیت از استاندارد یورو 5 و تولید قدرتی معادل 326 اسببخار و گشتاوری در حدود 1,300 نیوتنمتر در بازه 1,200 تا 1,600 دور بر دقیقه، این کامیون آلمانی را به پیش میراند (مدل یورو 3 این پیشرانه نیز، وجود دارد). کمپانی سازنده دو نوع گیربکس برای زتروس در نظر گرفته است: نه سرعته هیدرولیک-پنوماتیک دستی به صورت استاندارد، و شش سرعته اتوماتیک Allison به صورت سفارشی.
شایان ذکر است، پیشرانه موجود با ارائه عملکردی بینظیر، با به چالش کشیدن شرایط مختلف، از پس هر کاری برمیآید. سیستم چهارچرخ محرک نیز، به گونهای طراحی شده است که زتروس را در جادههای ناهموار و آفرود آماده حرکت میسازد و قابلیت حمل بارهای سنگین را به آن میبخشد.
طراحی سیستم تعلیق زتروس با وجود فنرها و کمک فنرهای پارابولیک، رانندگی نرم و راحتی را برای این سنگین وزن آلمانی فراهم میآورد؛ گفتنی است، با وجود چنین سیستم تعلیقی شما میتوانید به راحتی از گودالهایی به عمق 0.8 تا 1.2 متر عبور کنید. استفاده از شاسی نردبانی با افزایش مقاوت زتروس، انعطافپذیری آن را نیز بهبود میبخشد و در نتیجه عملکرد و هندلینگ فوقالعادهای برای این کامیون به ارمغان میآورد.
با یک بار تماشا و رانندگی با مرسدس بنز زتروس، محال است شیفته این کامیون نشوید. خودروساز آلمانی با کنار هم قرار دادن استحکام، کیفیت ساخت عالی، پیشرانههای پرقدرت و شاسی مقاوم، ترکیب بینظیری را در اختیار خریداران قرار میدهد. در داخل کابین نیز، هر آنچه برای راحتی و آسایش راننده و دیگر سرنشینان لازم است، وجود دارد. بدین ترتیب، میتوان گفت کمپانی مرسدس بنز یک بار دیگر تواناییها و قابلیتهای منحصربه فرد خود را به رخ همگان کشیده است.
@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@