iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای

iran transport

کلوب رانندگان حرفه ای

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 2011 (قسمت دوم)


بررسی کامیون کاترپیلار CT660 2011 (قسمت دوم)


کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

یادآوری می شود کامیون CT660 2011 جزء اولین مدل های کاری و عملیاتی کمپانی کاترپیلار است که برای بازار آمریکا ساخته و عرضه شده است. اگرچه این کمپانی در گذشته تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات عمرانی جهت ساخت وساز به دست آورده است؛ اما به نظر می رسد که مدل جدید این شرکت شباهت زیادی به کامیون International دارد با این تفاوت که فقط کاور و لوگوی آن عوض شده است. با وجود این، واقعیت چیز دیگری است و کامیون CT660 در نوع خودش حرف های جدیدی برای گفتن دارد. این کامیون به گونه ای طراحی شده است که برای محدوده وسیعی از کارها کاربرد داشته باشد؛ از جمله این کاربردها می توان به خاک برداری، گودبرداری، مخلوط بتون، حامل نخاله، و حتی کشنده اشاره کرد. همان طور که در قسمت اول وعده داده بودیم، در قسمت دوم این مقاله به بررسی موتور، گیربکس، عملکرد، و سواری این کامیون می پردازیم.

 

موتور و گیربکس

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

کاترپیلار CT660 با داشتن دو نوع موتور مختلف با نام های CT11 و CT13 می تواند به ترتیب 330 تا 390 و 410 تا 470 اسب بخار نیرو تولید کند. بدنه این موتورها از جنس "آهن گرافیت فشرده" (Compacted Graphite Iron) ساخته شده است که در مقایسه با انواع متداول چیزی در حدود 227 کیلوگرم سبک تر است. علاوه بر این، موتورهای به کار رفته در این کامیون به سیستم ریل سوخت انژکتور مجهز هستند و با داشتن توربوشارژر و سیستم تزریق سوخت پرفشار می توانند حداکثر میزان گشتاور را در دور موتورهای پایین به دست آورند. از جمله وظایف سنگینی که بر عهده این کامیون گذاشته می شود، کشش اجسام سنگین یا تریلرهای مخصوص قابل اتصال به کاترپیلار CT660 است که این امر با استفاده از یک سیستم انتقال قدرت به عقب انجام می شود.

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

کامیون CT660 با داشتن یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته CX31 که قبلاً در شرایط مختلف و زیر عملیات سنگین مورد تست قرار گرفته است، از توانایی های خارق العاده ای در انجام کارهای سنگین برخوردار است. اگرچه این گیربکس در مقایسه با گیربکس Allison بلندتر است، اما تعویض دنده ها در آن خیلی نرم نیست. البته ناگفته نماند، عملکرد گیربکس CX31 بهتر از گیربکس Allison است و در حین رانندگی با آن هیچ مشکلی گریبان گیر شما نخواهد بود. گفتنی است، گیربکس های دیگری نیز به عنوان آپشن قابل سفارش می باشند که از جمله آن ها می توان به مدل های دستی و Ultrashift Plus محصول کمپانی Eaton اشاره کرد.

 

عملکرد و سواری

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

این خودروی سنگین همه کاره، از سیستم تعلیق توانمندی برخوردار است و به جرأت باید گفت که کمپانی کاترپیلار نهایت تکنولوژی خود را در CT660 جدید به کار بسته است. در بخش جلوی این کامیون معمولاً از انواع سیستم های تعلیق چندورقی مثل Shackle، فنر های تک یا دومرحله ای، و یا Slipper و در بخش عقب معمولاً از انواع Hendricksonیا Chalmers استفاده شده است.

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

به لطف سیستم تعلیق بادی کابین این کامیون، سواری و فرمان پذیری کاترپیلار CT660 تقریباً خوب و راحت است و خودرو بدون لرزش یا تکان های ناخوشایند در داخل کابین می تواند از پس مسیرهای ناهموار و صعب العبور برآید. کاترپیلار CT660 از جمله ماشین های سنگینی است که این کمپانی با استفاده از تجارب صنعتی چندین ساله خود طراحی و ساخته است. کیفیت ساخت این کامیون واقعاً عالی است و کابین با داشتن ویژگی آیرودینامیک یکی از بهترین ها است. طراحی بیرونی این کاترپیلار بسیار دوست داشتنی است و به خوبی، کاربردی بودن آن را در عملیات عمرانی به تصویر می کشد.

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

موتورهای کاترپیلار در حقیقت جزء قوی ترین ها هستند؛ به گونه ای که حتی در سخت ترین شرایط به هیچ وجه احساس ضعف نمی کنند. اگرچه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک CX31 نمی تواند یکی از نرم ترین و مطمئن ترین گیربکس ها باشد، اما این بدان معنی نیست که نمی تواند به وظایف خود به خوبی عمل کند. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این کامیون می توان به شاسی محکم آن اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر است و در اکثر کارهای سخت عمرانی می تواند قدرتمندانه روی پای خود بایستد.



بررسی کامیون کاترپیلار CT660 2011 (قسمت اول)



بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

کامیون CT660 2011 جزء اولین مدل های کاری و عملیاتی کمپانی کاترپیلار است که برای بازار آمریکا ساخته و عرضه شده است. اگرچه این کمپانی در گذشته تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات عمرانی جهت ساخت وساز به دست آورده است؛ اما به نظر می رسد که مدل جدید این شرکت شباهت زیادی به کامیون International دارد با این تفاوت که فقط کاور و لوگوی آن عوض شده است. با وجود این، واقعیت چیز دیگری است و کامیون CT660 در نوع خودش حرف های جدیدی برای گفتن دارد.

 

ادامه مطلب ...

بررسی کامیون اویکو استرالیس


بررسی کامیون اویکو استرالیس


بررسی کامیون اویکو استرالیس

کمپانی ایتالیایی اویکو در سال 1975 در شهر تورین با هدف ساخت خودروهای تجاری و اتوبوس، تاسیس شد. البته بعداً محصولات اویکو در فرانسه و آلمان نیز تولید شدند و در 160 کشور دنیا به فروش رسیدند. نسل اول کامیون استرالیس در سال 2002 تولید گردید که جایگزین یورواستار و یوروتک بود. از سال 2007 نیز نسل دوم این کامیون متولد گردید که توسط شرکت زامیاد در کشورمان عرضه می گردد. استرالیس، امسال به عنوان کامیون سال 2013 انتخاب گردید که دلایل موفقیت آن سطح بالای تجهیزات و نوآوری های به کار رفته در این کشنده است.

بررسی کامیون اویکو استرالیس

در نمای ظاهری شاهد طراحی زیبا با کم ترین میزان مقاومت هوا هستیم. جلوپنجره مرکزی جدید، گل گیرها و سپر جدید در کنار چراغ های جلوی زنون و حرکت در روز (DRL) چهره ای جذاب به این کشنده بزرگ بخشیده اند. بادگیر سقف با قابلیت تنظیم ارتفاع، باعث کم شدن ضریب مقاوت هوا و کاهش میانگین مصرف سوخت شده است. در طراحی جدید، میزان نفوذ صدا به داخل کابین 3% کاهش یافته و اصول مهندسی و ارگونومی در طراحی داخل کابین به خوبی رعایت گردیده است. فضای داخلی که بیش تر از 10 متر مکعب است، در کنار استفاده از مواد اولیه با کیفیت، برای سفرهای طولانی بسیار راحت و دلپذیر است.

بررسی کامیون اویکو استرالیس
بررسی کامیون اویکو استرالیس  بررسی کامیون اویکو استرالیس

کلیدهای روی داشبورد کاملاً در دسترس راننده بوده و جنس آن به گونه ای است که تصویرش بر روی شیشه جلو منعکس نمی شود. تعداد قفسه های قراردادن اشیا افزایش یافته و مجلات و لوازم راننده همیشه در دسترس وی هستند. غربیلک فرمان قابل تنظیم که بر روی آن دکمه های کنترل سیستم صوتی و رهیاب و دکمه های پاسخ و برقراری تماس قرار دارد، در کنار صندلی مجهز به گرم کن و تهویه، راحتی راننده را دوچندان نموده است. 

بررسی کامیون اویکو استرالیس
بررسی کامیون اویکو استرالیس   بررسی کامیون اویکو استرالیس

تختخواب راننده نیز با عرض 80 سانتی متر و طول بیش از 2 متر، در کنار سیستم تهویه مطبوع درجا با صدای بسیار کم، آرامش دل پذیری را برای راننده به ارمغان می آورد. البته از یخچال 35 لیتری داخل کابین که می تواند به فریزر نیز مجهز شود، نباید غافل شد.

بررسی کامیون اویکو استرالیس

 موتور این کشنده که دارای استاندارد یورو 6 است، دارای کم ترین میزان آلایندگی می باشد که تا 95 درصد میزان تولید گاز NOx را کاهش داده است. اویکو استرالیس با داشتن یک موتور شش سیلندر خطی در سه حجم 8، 10 و 13 لیتری به بازار عرضه می شود. این موتور در دو نوع مختلف دیزلی با قدرت موتور بین 306 تا 552 اسب بخار (معادل 310 تا 560 پی.اس (PS)) و گازسوز CNG با قدرت موتور بین 266 تا 325 اسب بخار (معادل 270 تا 330 پی.اس (PS)) طراحی شده است. طراحی موتور به نحوی است که با کم ترین دور، بیش ترین گشتاور را دراختیار راننده قرار می دهد که این امر منجر به صرفه جویی چشم گیری در مصرف سوخت می شود و در کنار داشتن باک سوخت بزرگ با حجم 1,400 لیتر، مسافت زیادی را می توان با استرالیس پیمود.

بررسی کامیون اویکو استرالیس   بررسی کامیون اویکو استرالیس
بررسی کامیون اویکو استرالیس    بررسی کامیون اویکو استرالیس

تمام کامیون های اویکو مجهز به سیستم ترمز IVECO TURBO BRAKE هستند که نوید از ایمنی بالا، اطمینان بیش تر و هزینه نگهداری پایین تر می دهد. استرالیس با چهار نوع گیربکس عرضه می شود: 9 سرعته و 16 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک و گیربکس موسوم به EUROTRONIC اتوماتیک که اهرم تعویض دنده در مورد آخر بر روی ستون فرمان قرار دارد.

بررسی کامیون اویکو استرالیس  بررسی کامیون اویکو استرالیس
بررسی کامیون اویکو استرالیس  بررسی کامیون اویکو استرالیس

گیربکس های دستی ساخت کمپانی ZF آلمان می باشد که بسیار دقیق و روان عمل می کند. سیستم تعلیق نیز در سه تیپ متفاوت شامل: پارابولیک، عقب بادی و تمام بادی در دسترس است که در سیستم پارابولیک (Parabolic) با وزن کم، راحتی بالا و بهترین کیفیت سواری را در تمام مسیرها در اختیار راننده قرار می دهد. قیمت کشنده استرالیس مدل AT 440 که توسط شرکت زامیاد وارد کشور می شوند، در سال گذشته حدود 260 میلیون تومان بوده است. امیدواریم تا با این مقاله توانسته باشیم شما را با این کشنده زیبا آشنا کرده باشیم.

بررسی کامیون اویکو استرالیس
بررسی کامیون اویکو استرالیس   بررسی کامیون اویکو استرالیس



@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@

کشنده ای فراتر از یک هواپیما


کشنده ای فراتر از یک هواپیما


کشنده‎ای فراتر از یک هواپیما (ویدئو)

همه چیز از رول ورقه های استیل آغاز می شود؛ آغازی که شاید به ذهن کسی خطور نکند که انتهای آن چه پدیده ای ظهور خواهد کرد! بله ... کشنده   ادامه مطلب ...

بررسی کامیون آروکس


بررسی کامیون آروکس


بررسی کامیون آروکس

بنا بر گفته رئیس جدید بخش کامیون سازی کمپانی دایملر، آقای Stefan Buchner، دیگر مانند گذشته ها نمی توان از یک وسیله در چند کار مختلف استفاده کرد. این بدان معنی است که هر وسیله ای باید منحصراً در کار خاصی مورد استفاده قرار بگیرد و کامیون نیز از این قاعده مستثنا نیست و حرف ایشان با تولید کامیونمرسدس بنز Arocs که با هدف خدمت در بخش ساختمان سازی طراحی و تولید گردیده است، اثبات می شود.

بررسی کامیون آروکس

تا قبل از این انجام کارهای سنگین بر دوش برادران بزرگ تر این کامیون یعنی اکسور و اکتروس بود. البته در کارهای سبک تر همچنان نباید از خدمات Atego غافل شد. آکروس می تواند در هر لباسی در این بخش خدمت کند و در مدل های دو، سه و چهار محور و همچنین دیفرانسیل عقب و AWD در دسترس است. مدل های AWD مجهز به سیستم "نیروی کمکی هیدرولیکی" (Hydraulic Auxiliary Drive) و موتور الکتریکی درتوپی  چرخ های جلو است. از موارد قابل توجه دیگر، استفاده از سیستم الکترو-هیدرولیک در مدل های هشت چرخ است. این سیستم برقی به کمک سیستم هیدرولیک فرمان می آید و با افزایش سرعت نحوه فرمان پذیری کامیون را تنظیم و کنترل می کند.

بررسی کامیون آروکسبررسی کامیون آروکس

برای استفاده از آروکس در جاده های آف رود و بزرگراه ها، دو نوع شاسی مختلف وجود دارد که یکی دارای عرض کم تری است. البته بسته به نوع کاربری، انواع سیستم تعلیق متفاوت نیز قابل سفارش می باشد. طیف موتورهای این کامیون نیز متفاوت بوده و در 16 مدل و 4 حجم مختلف قابل نصب بر روی آن می باشد. قدرت این موتورها از 235 تا 617 اسب بخار متغیر بوده و همگی دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 هستند.

بررسی کامیون آروکس

درخور توجه ترین موتور برای آروکس، موتور 15.6 لیتری OM473 است که در تیپ های 510، 563 و 617 اسب بخاری تولید می شود. در کار شش سیلندر خطی بودن موتور و داشتن دو میل بادامک در بالا و همچنینسیستم انژکتور ریلی X-Pluse، بهره گیری از سیستم Turbo-Compound، 70 اسب بخار نیروی از دست رفته موتور بازیابی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. البته این موتورها در حال حاضر قابل سفارش بر روی کامیون های اکتروس نیز می باشد. گیربکس اتوماتیک PowerShift 3 در تیپ های 8، 12 و 16 دنده به صورت استاندارد قابل نصب روی تمام مدل ها است. شما می توانید گیربکس آف رود را نیز برای این کامیون سفارش دهند. انواع 9 و 16 دنده دستی نیز در کنار کلاچ توربو ریتاردر (Turbo Retarder)، قابل سفارش است.

بررسی کامیون آروکس

در مدل Super Mixer، شیشه جلوی کامیون دارای ضخامت کم تری است و صندلی شاگرد نیز وجود ندارد. کابل های باطری آلومینیومی بوده و رینگ های چرخ از جنس آلومینیوم و اندازه 22 اینچ در کنار لاستیک ها با سایز 385.65، خودنمایی می کنند.

بررسی کامیون آروکس

در انتخاب کابین نیز دست خریدار باز است تا بسته به نیاز خود، مورد مناسب را سفارش دهد. طراحی جلوپنجره به این کامیون ابهت خاصی بخشیده است. از 7 کابین مختلف قابل سفارش برای این کامیون، 5 مدل آن دارای 2,300 میلی متر عرض هستند که دارای ارتفاع و طول متفاوت می باشند. 2 کابین دیگر دارای 2,500میلی متر عرض و دارای کف مسطح بوده و مجهز به تخت خواب می باشند.

بررسی کامیون آروکس

ساختار کلی و طراحی داخل کابین بسیار شبیه به اکتروس بوده ولی دارای دوام و تنوع رنگ بیش تری است. امیدواریم این مطلب نظر شما کاربران گرامی را به خود جلب کرده باشد. همواره منتظر دریافت نظرات سازنده شما هستیم.

بررسی کامیون آروکس
بررسی کامیون آروکسبررسی کامیون آروکس



@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@