یادآوری می شود کامیون CT660 2011 جزء اولین مدل های کاری و عملیاتی کمپانی کاترپیلار است که برای بازار آمریکا ساخته و عرضه شده است. اگرچه این کمپانی در گذشته تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات عمرانی جهت ساخت وساز به دست آورده است؛ اما به نظر می رسد که مدل جدید این شرکت شباهت زیادی به کامیون International دارد با این تفاوت که فقط کاور و لوگوی آن عوض شده است. با وجود این، واقعیت چیز دیگری است و کامیون CT660 در نوع خودش حرف های جدیدی برای گفتن دارد. این کامیون به گونه ای طراحی شده است که برای محدوده وسیعی از کارها کاربرد داشته باشد؛ از جمله این کاربردها می توان به خاک برداری، گودبرداری، مخلوط بتون، حامل نخاله، و حتی کشنده اشاره کرد. همان طور که در قسمت اول وعده داده بودیم، در قسمت دوم این مقاله به بررسی موتور، گیربکس، عملکرد، و سواری این کامیون می پردازیم.
کاترپیلار CT660 با داشتن دو نوع موتور مختلف با نام های CT11 و CT13 می تواند به ترتیب 330 تا 390 و 410 تا 470 اسب بخار نیرو تولید کند. بدنه این موتورها از جنس "آهن گرافیت فشرده" (Compacted Graphite Iron) ساخته شده است که در مقایسه با انواع متداول چیزی در حدود 227 کیلوگرم سبک تر است. علاوه بر این، موتورهای به کار رفته در این کامیون به سیستم ریل سوخت انژکتور مجهز هستند و با داشتن توربوشارژر و سیستم تزریق سوخت پرفشار می توانند حداکثر میزان گشتاور را در دور موتورهای پایین به دست آورند. از جمله وظایف سنگینی که بر عهده این کامیون گذاشته می شود، کشش اجسام سنگین یا تریلرهای مخصوص قابل اتصال به کاترپیلار CT660 است که این امر با استفاده از یک سیستم انتقال قدرت به عقب انجام می شود.
کامیون CT660 با داشتن یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته CX31 که قبلاً در شرایط مختلف و زیر عملیات سنگین مورد تست قرار گرفته است، از توانایی های خارق العاده ای در انجام کارهای سنگین برخوردار است. اگرچه این گیربکس در مقایسه با گیربکس Allison بلندتر است، اما تعویض دنده ها در آن خیلی نرم نیست. البته ناگفته نماند، عملکرد گیربکس CX31 بهتر از گیربکس Allison است و در حین رانندگی با آن هیچ مشکلی گریبان گیر شما نخواهد بود. گفتنی است، گیربکس های دیگری نیز به عنوان آپشن قابل سفارش می باشند که از جمله آن ها می توان به مدل های دستی و Ultrashift Plus محصول کمپانی Eaton اشاره کرد.
این خودروی سنگین همه کاره، از سیستم تعلیق توانمندی برخوردار است و به جرأت باید گفت که کمپانی کاترپیلار نهایت تکنولوژی خود را در CT660 جدید به کار بسته است. در بخش جلوی این کامیون معمولاً از انواع سیستم های تعلیق چندورقی مثل Shackle، فنر های تک یا دومرحله ای، و یا Slipper و در بخش عقب معمولاً از انواع Hendricksonیا Chalmers استفاده شده است.
به لطف سیستم تعلیق بادی کابین این کامیون، سواری و فرمان پذیری کاترپیلار CT660 تقریباً خوب و راحت است و خودرو بدون لرزش یا تکان های ناخوشایند در داخل کابین می تواند از پس مسیرهای ناهموار و صعب العبور برآید. کاترپیلار CT660 از جمله ماشین های سنگینی است که این کمپانی با استفاده از تجارب صنعتی چندین ساله خود طراحی و ساخته است. کیفیت ساخت این کامیون واقعاً عالی است و کابین با داشتن ویژگی آیرودینامیک یکی از بهترین ها است. طراحی بیرونی این کاترپیلار بسیار دوست داشتنی است و به خوبی، کاربردی بودن آن را در عملیات عمرانی به تصویر می کشد.
موتورهای کاترپیلار در حقیقت جزء قوی ترین ها هستند؛ به گونه ای که حتی در سخت ترین شرایط به هیچ وجه احساس ضعف نمی کنند. اگرچه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک CX31 نمی تواند یکی از نرم ترین و مطمئن ترین گیربکس ها باشد، اما این بدان معنی نیست که نمی تواند به وظایف خود به خوبی عمل کند. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این کامیون می توان به شاسی محکم آن اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر است و در اکثر کارهای سخت عمرانی می تواند قدرتمندانه روی پای خود بایستد.
کمپانی ایتالیایی اویکو در سال 1975 در شهر تورین با هدف ساخت خودروهای تجاری و اتوبوس، تاسیس شد. البته بعداً محصولات اویکو در فرانسه و آلمان نیز تولید شدند و در 160 کشور دنیا به فروش رسیدند. نسل اول کامیون استرالیس در سال 2002 تولید گردید که جایگزین یورواستار و یوروتک بود. از سال 2007 نیز نسل دوم این کامیون متولد گردید که توسط شرکت زامیاد در کشورمان عرضه می گردد. استرالیس، امسال به عنوان کامیون سال 2013 انتخاب گردید که دلایل موفقیت آن سطح بالای تجهیزات و نوآوری های به کار رفته در این کشنده است.
در نمای ظاهری شاهد طراحی زیبا با کم ترین میزان مقاومت هوا هستیم. جلوپنجره مرکزی جدید، گل گیرها و سپر جدید در کنار چراغ های جلوی زنون و حرکت در روز (DRL) چهره ای جذاب به این کشنده بزرگ بخشیده اند. بادگیر سقف با قابلیت تنظیم ارتفاع، باعث کم شدن ضریب مقاوت هوا و کاهش میانگین مصرف سوخت شده است. در طراحی جدید، میزان نفوذ صدا به داخل کابین 3% کاهش یافته و اصول مهندسی و ارگونومی در طراحی داخل کابین به خوبی رعایت گردیده است. فضای داخلی که بیش تر از 10 متر مکعب است، در کنار استفاده از مواد اولیه با کیفیت، برای سفرهای طولانی بسیار راحت و دلپذیر است.
![]() | |
![]() ![]() |
کلیدهای روی داشبورد کاملاً در دسترس راننده بوده و جنس آن به گونه ای است که تصویرش بر روی شیشه جلو منعکس نمی شود. تعداد قفسه های قراردادن اشیا افزایش یافته و مجلات و لوازم راننده همیشه در دسترس وی هستند. غربیلک فرمان قابل تنظیم که بر روی آن دکمه های کنترل سیستم صوتی و رهیاب و دکمه های پاسخ و برقراری تماس قرار دارد، در کنار صندلی مجهز به گرم کن و تهویه، راحتی راننده را دوچندان نموده است.
![]() | |
![]() ![]() |
تختخواب راننده نیز با عرض 80 سانتی متر و طول بیش از 2 متر، در کنار سیستم تهویه مطبوع درجا با صدای بسیار کم، آرامش دل پذیری را برای راننده به ارمغان می آورد. البته از یخچال 35 لیتری داخل کابین که می تواند به فریزر نیز مجهز شود، نباید غافل شد.
موتور این کشنده که دارای استاندارد یورو 6 است، دارای کم ترین میزان آلایندگی می باشد که تا 95 درصد میزان تولید گاز NOx را کاهش داده است. اویکو استرالیس با داشتن یک موتور شش سیلندر خطی در سه حجم 8، 10 و 13 لیتری به بازار عرضه می شود. این موتور در دو نوع مختلف دیزلی با قدرت موتور بین 306 تا 552 اسب بخار (معادل 310 تا 560 پی.اس (PS)) و گازسوز CNG با قدرت موتور بین 266 تا 325 اسب بخار (معادل 270 تا 330 پی.اس (PS)) طراحی شده است. طراحی موتور به نحوی است که با کم ترین دور، بیش ترین گشتاور را دراختیار راننده قرار می دهد که این امر منجر به صرفه جویی چشم گیری در مصرف سوخت می شود و در کنار داشتن باک سوخت بزرگ با حجم 1,400 لیتر، مسافت زیادی را می توان با استرالیس پیمود.
![]() ![]() | |
![]() ![]() |
تمام کامیون های اویکو مجهز به سیستم ترمز IVECO TURBO BRAKE هستند که نوید از ایمنی بالا، اطمینان بیش تر و هزینه نگهداری پایین تر می دهد. استرالیس با چهار نوع گیربکس عرضه می شود: 9 سرعته و 16 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک و گیربکس موسوم به EUROTRONIC اتوماتیک که اهرم تعویض دنده در مورد آخر بر روی ستون فرمان قرار دارد.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
گیربکس های دستی ساخت کمپانی ZF آلمان می باشد که بسیار دقیق و روان عمل می کند. سیستم تعلیق نیز در سه تیپ متفاوت شامل: پارابولیک، عقب بادی و تمام بادی در دسترس است که در سیستم پارابولیک (Parabolic) با وزن کم، راحتی بالا و بهترین کیفیت سواری را در تمام مسیرها در اختیار راننده قرار می دهد. قیمت کشنده استرالیس مدل AT 440 که توسط شرکت زامیاد وارد کشور می شوند، در سال گذشته حدود 260 میلیون تومان بوده است. امیدواریم تا با این مقاله توانسته باشیم شما را با این کشنده زیبا آشنا کرده باشیم.
![]() | |
![]() ![]() |
@@@لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید@@@
همه چیز از رول ورقه های استیل آغاز می شود؛ آغازی که شاید به ذهن کسی خطور نکند که انتهای آن چه پدیده ای ظهور خواهد کرد! بله ... کشنده ادامه مطلب ...