اتوبوس و کامیون ساز ایتالیایی، IVECO در زمینه خودروهای تجاری موفق بوده است و محصولات وی، خصوصاً ون های این خودروساز، در سراسر دنیا مشغول به خدمت در زمینه های مختلف خدماتی و امدادی می باشند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی کامیون اویکو پاوراستار مدل 2010 بپردازیم. شروع فعالیت این کمپانی به سال 1975 باز می گردد و تجربه کم تری از بسیاری از رقبا دارد. پس نباید از او انتظار زیادی در حد بنز یا ولوو داشت ولی این بدان معنا نیست که اویکو از قافله عقب مانده است!
ادامه مطلب ...کامیون نقش اساسی و کلیدی در حمل و نقل دارد و کمپانی مان با مدل TGS و طراحی پویا و جذاب، قصد دارد تا طیف وسیع تری از موارد استفاده از خودروی سنگین را پوشش بدهد. همان طور که بارها نیز گفته شده است، کابین یک کامیون مانند دفتر کار برای یک راننده است؛ پس باید نهایت ایمنی و راحتی را برای وی به ارمغان بیاورد. این محصول مناسب کارهای ساختمانی و کار در معادن می باشد و به لطف دوام بالا و ساختار محکم شاسی می تواند از پس این کارهای سنگین بربیاید. ادامه مطلب ...
به تازگی، کامیون مرسدس بنز یونیماگ که از آن به عنوان قهرمان باابهت دنیای خودروهای سنگین آف رود یاد می شود، مورد بازنگری اساسی قرار گرفته است. به طور کلی 10 مدل مختلف از این کامیون با ویژگی ها و کاربری های مختلف به ویژه در جابجایی و خاک برداری وجود دارد. کابین های پانوراما، دید بسیار خوبی از اطراف در اختیار راننده می گذارند.
هم چنین، غربیلک فرمان چندمنظوره، پنل های کنترلی تعبیه شده بر روی داشبورد، HVAC ارتقاء داده شده، و سیستم کنترل فشار تایر از دیگر ویژگی های منحصر به فردی است که در این کامیون به چشم می خورد. از نمای بیرونی می توان به خصیصه هایی اعم از چراغ های جلوی LED، چراغ های حرکت در روز (DRL) در سپر جلو، برف پاک کن های تعبیه شده در لبه سقف کابین، و دوربین جلو اشاره کرد.
![]() | |
![]() ![]() |
موتور جدید یونیماگ به حجم 5.1 لیتر از استاندارد Euro VI پیروی می کند و در دو مدل BlueEfficiency چهار سیلندر و شش سیلندر با امکان تولید 156 تا 354 اسب بخار نیرو قابل سفارش است. سیستم موتوری این کامیون به صورت کاملاً بهینه سازی شده طراحی شده است و گذشته از آن باید به قطعات شاسی اشاره کرد که با اندکی اعمال تغییر در ساخت آن ها، باعث شده اند موتور کمی پایین تر و عقب تر برود. با وجود این، اگرچه مرکز جرم این کامیون پرتوان پایین تر آمده است، اما خصیصه آف رود بودن آن هم چنان به قوت خود باقی است. جای جدید موتور یونیماگ باعث شده است فضای کابین بازتر و متعاقباً فاصله بین دو محور جلو و عقب کوتاه تر شود. گفتنی است، اگرچه زاویه چرخش این کامیون نسبت به مدل قبلی بیش تر شده است، اما شعاع گردش کوچک تری را بدست آورده است.
مدل های U4023 و U5023 با داشتن یک موتور توربودیزل چهار سیلندر می توانند 230 اسب بخار نیرو و 900 نیوتن متر گشتاور تولید کنند. گفتنی است، در این کامیون هم چنان از یک گیربکس 8 سرعته به سمت جلو و 6 سرعته به سمت عقب استفاده می شود که به انعطاف پذیری هر چه بیش تر یونیماگ کمک می کند. نکته جالب توجه این است که مدل های مجهر به موتور توربودیزل 6 سیلندر خطی به حجم 7.7 لیتر نیز قابل سفارش می باشند که می توانند 270 تا 295 اسب بخار نیرو و حداکثر تا 1,200 نیوتن متر گشتاور تولید کنند. در یونیماگ های سری U4000 و U4000، موتور کامیون به میزان 1 متر به عقب رفته است که این امر باعث ایجاد فضای بیش تر برای کابین و متعاقباً جای نشستن بیش تر برای راننده و سرنشین شده است.
یونیماگ های سری U216 و U218 هر دو با داشتن یک موتور توربودیزل 4 سیلندر به ترتیب می توانند 154 و 174 اسب بخار نیرو تولید کنند. بنا به گفته کمپانی مرسدس بنز، حداکثر مقدار گشتاور برای مدل پایه U216، بسیار قابل ملاحظه و چیزی در حدود 650 نیوتن متر است. یونیماگ های سری U400 ،U300، و U500 هم دارای موتور 4 سیلندر و هم دارای موتور 6 سیلندر هستند که در سرعت های حداکثر تا 50 کیلومتر بر ساعت به راننده این اجازه را می دهند که بتواند بین حالت رانندگی دستی و هیدرواستاتیک تعویض کند.
آن چه در این کامیون سختکوش بیش تر به چشم می خورد، فاصله مناسب آن تا سطح زمین، گشتاور فوق العاده بالای آن حتی بیش تر از سوپرخودروها، و شاسی بسیار محکم و نیرومند آن است که این یونیماگ را در میان سایر رقبا به ویژه در کاربری های جنگلی، امور عمرانی، و ارتش سربلند کرده است.
کمپانی DAF مدت زمان زیادی را مشغول به ساخت کامیون و کشنده بوده است و در این زمینه تجارب زیادی دارد. دوام و قدرات این مدل، در اروپا میان رانندگان زبان زد می باشد و همین موضوع XF105 را تبدیل به یکی از محصولات پرفروش کرده است. البته هزینه نگهداری پایین و مصرف سوخت مقرون به صرفه نیز از دلایل محبوبیت این کامیون می باشند که باعث شدند تا در سال 2007، داف لقب کامیون سال را به خود اختصاص دهد. داف XF105 رقیب محصولاتی مثل رنو مگنوم، مان TGX و اویکو استرالیس است و در مدل های دو، سه و چهار محور و با 3 خروجی متفاوت موتور در دسترس است. ادامه مطلب ...